Čím najviac trpia naše autá v zime

Meteorológovia a klimatológovia nás presviedčajú, že táto zima  je v podstate normálna. Napriek globálnemu otepľovaniu ale musíme naše autá často najprv nájsť, vyhrabať spod snehu a potom sa snažiť dostať tam, kam potrebujeme. Ak teda cestári zabojujú so záľahami snehu...A nielen v Oravskej Lesnej a okolitých chotároch. Ak aj zima nie je extrémna, ako tá aktuálna, je stále najnáročnejším  ročným obdobím pre naše autá. Určite si všetci našich štvorkolesových miláčikov vážime a radi by sme spolu strávili čo najviac času na cestách. Poradíme vám, na čo si v zime treba dať pozor, aby Vaše auto vydržalo čo najviac a čo najdlhšie.

 

 

Čo našim autám v zime najviac škodí?

Nuž, prirodzene zima samotná. Nie sú to ale len mrazy, výkyvy teplôt, sneh, ľad, voda, štartovanie v mraze. Problémy spôsobujú aj agresívne posypové materiály, jamy, výtlky a iné nerovnosti na zimných cestách. Pozrime sa teda na kriticky ohrozené miesta, časti a súčiastky časti našich áut.

 

 

Pneumatiky a geometria

Zákon káže, že zimné pneumatiky treba mať obuté vtedy, ak je na ceste súvislá vrstva snehu, ľad, alebo námraza. Keďže sú ale u nás zimy, aké sú, zimné pneumatiky treba mať obuté od konca jesene do začiatku jari. Aj preto, že letné pneumatiky sedia na ceste  tak, ako majú, až od teploty vyššej ako 7 °C.

Okrem toho, že jazda s letnými pneumatikami v zime je riziková, hrozí vám aj pokuta a problémy s poisťovňou v prípade nehody. Zimné pneumatiky musíme považovať za štyri základné piliere bezpečnej jazdy v zime. Vlastne päť. Nesmieme totiž zabúdať na rezervu, alebo dojazdové koleso. Takže jednoznačne treba mať obuté zimné pneumatiky. Ak je dezén zodratý na polovicu, neváhať s ich výmenou.

V zime treba myslieť aj na geometriu. Ak je totiž nastavená zle, môže mať vplyv na nerovnomerné opotrebovanie pneumatík. To sa nám môže vypomstiť pri ovládateľnosti auta na šmykľavých zimných povrchoch. Ak geometriu zanedbáme, nerovnomerné zaťaženie podvozku môže poškodiť komponenty zavesenia, alebo systému odpruženia kolies.

 

Podvozok

Je jasné, že v zime dostáva zabrať kompletný podvozok. Posypové materiály na cestách by už síce nemali byť agresívne tak, ako za socíku. Realitou je ale stále vysoké riziko vzniku korózie na miestach, kde posypové materiály poškodili ochrannú vrstvu. Vizuálna kontrola podvozku v servise a návrh riešenia sú v zime povinnou rutinou.

 

Brzdy a systémy odpruženia

Váš servisman vám samozrejme pri rutinnej zimnej kontrole podvozku „preklepne“ aj všetko, čo je na podvozku zavesené.  Na brzdách a aj všetkých „neskrytých“ komponentoch odpruženia sa v zime tiež usadzujú nečistoty z ciest. Zvyšky posypových materiálov dokážu aj tu narobiť poriadnu paseku. 

 

 

Akumulátor

Naše baterky majú pri nízkych teplotách poriadne starosti. Musia toho totiž stíhať podstatne viac: opakované a dlhé štartovanie „za studena“,  prekonávanie zvýšeného odporu hustejšieho oleja v motore a prevodovke. K tomu rozmrazovanie okien,  vyhrievanie spätných zrkadiel a sedadiel. Baterky majú pri nízkych teplotách aj problémy samé so sebou, konkrétne so spomalením chemických reakcií. Aj výkon a kapacita akumulátora s klesajúcou teplotou výrazne klesá.

Ak necháte v mrazoch auto stáť niekoľko dní, baterka nemusí mať ani dostatok energie na naštartovanie. V takomto prípade je akútnou „prvou pomocou“ nahriatie batérie. Ak vám baterka v zime robí opakovane vážnejšie problémy, musí ju vidieť odborník, ktorý vám zrejme odporučí výmenu. Radšej ale nie svojpomocnú, experti odporúčajú a mnohé automobilky vyžadujú výmenu akumulátora v autorizovanom servise.

 

Karoséria, osvetlenie, stierače

Síce ekologické, ale predsa len agresívne posypové materiály v kombinácii s ďalšími nečistotami dokážu v zime  nenávratne poškodiť lak karosérie vášho auta.  Prevenciou je po dôkladnom očistení a umytí auta nanesenie ďalšej ochrannej vrstvy. Teda navoskovanie karosérie.

Aj gumené tesnenia dverí, okien, kapoty a kufra môžu v zime zamrznúť a pri „silovom“ otváraní sa môžu poškodiť. Tu pomôže preventívne ošetrenie tesnení silikónovým sprejom.

V zime nám už  nepostačí kultové „stírače stírají, světla svítí“...Výhľad je v sychravom zimnom počasí často mimoriadne zlý a na osvetlenie a stierače sa musíme vedieť spoľahnúť na 100%.  Musíme vidieť a musíme byť videní.

Netesnosť plastových krytov svetiel a smeroviek môže spôsobiť koróziu, alebo poškodiť elektroniku osvetlenia. Mráz a zimné abrazívne nečistoty môžu poškodiť aj gumy na stieračoch. Výmena gumičiek alebo kompletných stieračov stojí podstatne menej, ako odťah totálky po nehode na šrotovisko...Raz za čas treba skontrolovať a vyčistiť aj ostrekovacie trysky.

Okná a sklá na zrkadlách  nikdy nerozmrazujte horúcou vodou, lebo môžu prasknúť. Na rýchle rozmrazovanie skiel boli vymyslené rozmrazovacie prostriedky.

 

 

Prevádzkové kvapaliny

Netreba zabúdať, že to, čo vo vašom aute tečie, by nemalo zamrznúť. Palivá a oleje sú nemrznúce, ich dostatok, kontrolovaný elektronicky,  je samozrejmosťou. Zmes do ostrekovačov, tú zimnú, je ideálne už na jeseň naliať tam, kam patrí. 

Chladiace médium motora  by malo mať tie správne doby tuhnutia, teda zamrznutia, v našich podmienkach ideálne minimálne – 25 °C. Ak vám chladiaca zmes motora predsa len zamrzne, auto sa ani nepokúšajte naštartovať, mohli by ste poškodiť vodnú pumpu a ďalšie komponenty chladiaceho systému. 

 

Klimatizácia

Častou zimnou chybou vodičov je vypínanie klimatizácie z dôvodu šetrenia paliva a spoliehanie sa len na kúrenie.  Je nevyhnutné, aby klimatizácia správne fungovala aj v zime, pretože je účinným prostriedkom proti zahmlievaniu a zaroseniu skiel. Vypínanie klimatizácie v zime a nedostatočná starostlivosť o filtre spôsobuje znižovanie jej účinnosti a funkčnosti.   

 

Zimná pohotovostná výbava

Nikto ju síce nepredpisuje, odborníci ale odporúčajú. Okrem povinnej výbavy by ste  v zime mali v kufri voziť štartovacie káble, rozmrazovací prostriedok na okná, univerzálny rozmrazovač, reťaze, lopatku, škrabku na ľad, metličku na sneh a ťažné lano.

Ak teda patríte k tým, čo si radi vychutnávajú čaro zimnej jazdy a nepodceňujú jej úskalia, veríme, že do jari najazdíte veľa bezpečných kilometrov. Posledné odporúčanie na záver: pri jarnom prezúvaní nezabudnite na komplexnú očistu a prehliadku vášho auta po zimnej sezóne.

Máte otázku?

Ak máte akúkoľvek otázku ohľadne nášho sortimentu, prípadne ste nenašli súčiastku, ktorú ste hľadali, zavolajte nám: +421 908 877 877

Bezplatná doprava

Pre všetky objednávky v cene nad 70€ v rámci Slovenska zasielame zdarma. Pri nákupe nad 50€ od nás dostanete darček zadarmo.

Nič nenájdené.

Pokúste sa výrobok popísať presnejšie, môžete použiť:
Názov (napr. "Olejový filter")
Výrobca (napr. "BOSCH")
Príslušné vozidlo (napr."Škoda Octavia")
TecDoc kód
EAN