Upresnite výber dielu zadaním typu Vášho vozidla

Akciový leták

Čo by ste mali vedieť pri jazde autom o katalyzátore?

Pravdou je, že každý výfuk auta odvádza zdraviu škodlivé výfukové plyny vznikajúce pri spaľovaní paliva preč z motora a vozidla. Okrem toho výfuk sa podieľa na odvádzaní hluku vznikajúceho spaľovaním v motorovej časti. Takže sa jedná o dôležitú súčasť každého motora, ktorú je potrebné pravidelne kontrolovať. Výfuk by však sám o seba nefungoval správne. Jeho významnou zložkou je aj katalyzátor. Práve katalyzátoru je venovaný tento dnešný článok. Viete o ňom všetko? Na čo slúži, čo všetko robí a či je potrebné mu venovať pozornosť a prečo, sa dozviete v nasledujúcich riadkoch článku.

Malé sitko s komôrkami a drahými kovmi


Katalyzátor vo výfuku auta je možné prirovnať k sitku s malými komôrkami, ktoré sú tvorené jednak vrstvou oxidu hlinitého a tiež aj zložkami drahých kovov (napríklad paládia). Všetky tieto zložky vystupujú ako látky, ktoré pomáhajú vzájomnej reakcii výfukových plynov pri vysokej teplote (tá sa pohybuje od približne štyristo Celziových stupňov). Cieľom celej reakcie v katalyzátore je zabezpečiť, aby sa kysličník uhoľnatý a škodlivé uhľovodíky transformovali na menej škodlivé látky, dusík a oxid uhličitý.
Dnešné moderné autá majú katalyzátor, bez ohľadu na to, či sa jedná o benzínový alebo naftový pohon.
Najčastejšie sa využívajú v autách keramické katalyzátory, no ešte stále sú v niektorých modeloch áut montované aj katalyzátory s kovovou vložkou.


Čo ohrozuje katalyzátor najviac?


Prvý problém s katalyzátorom môže vzniknúť, ak pravidelne dochádza k silnejšiemu priesaku oleja do spaľovacej časti motora. Veľmi nebezpečné pre životnosť katalyzátora je, ak pravidelne tankujeme benzín s nižšou kvalitatívnou hodnotou (stať sa to môže napríklad, ak nám svieti kontrolka mimo veľmi frekventovaných miest a musíme zájsť na čerpaciu stanicu, ktorá nie je často využívaná motoristami). Okrem toho katalyzátoru v aute neprospieva ani príliš často sa opakujúce roztláčanie automobilu, ak nevieme naštartovať alebo pri iných poruchách auta.


Čo ak nefunguje, ako má?


Máte pocit, že aj vo vašom aute nefunguje katalyzátor, ako predtým? Čo hrozí, ak nefunguje katalyzátor, ako má? V podstate nič vážne sa nedeje, avšak treba rátať so zvýšeným množstvom tvoriacich sa emisií, ktoré pramenia z výfuku auta. To, že katalyzátor nefunguje ako má, je možné zistiť aj tak, že máte vyššiu spotrebu ako predtým a dôjde aj k prudkému poklesu výkonu vozidla. Okrem toho ak budete svedkami tupého zvuku z útrob výfuku, vedzte, že máte poškodený katalyzátor.
Pokiaľ by ste mali problém zistiť, či je katalyzátor vo vašom aute v poriadku alebo nie, lambda sonda bude mať vždy jasno v tom, ako to je. Je to akýsi prvok respektíve snímač toho, či katalyzátor pracuje tak ako má. Ak by lamda sonda vyhodnotila, že pri jazde autom katalyzátor nepracuje ako má, dá vám o tom vedieť rozsvietením kontrolky na palubnej doske.


Tipy, aby katalyzátor „trpel“ čo najmenej


Chcete, aby váš katalyzátor vo vašom vozidle vydržal čo najdlhšie? Ako jazdiť, aby ste ho poškodzovali čo najmenej? Čo robiť, aby ste ho zaťažovali šetrnejšie ako doteraz? V tomto smere znova pripomíname, čo vyššie. Aby katalyzátor trpel čo najmenej, tankujte len na overených čerpacích staniciach (ak je to samozrejme možné, v nevyhnutných situáciách a prípadoch sa asi nikto nevyhne aj tankovaniu mimo svojej obľúbenej a overenej čerpacej stanici). Potrebné je kontrolovať motor pri starších autách, či nedochádza k priesaku oleja práve do časti motora, kde dochádza k spaľovaniu benzínu. Dôležité je vyhnúť sa aj prudkým štartom za studena, kedy nebol priestor na zahriate katalyzátora v aute. Neštartujte auto nikdy bez zapaľovania (to znamená roztláčaním). Ak to budete robiť takto hrozí nebezpečenstvo poškodenia katalyzátora a tiež aj samotných rozvodov motora. Navyše, ak vlastníte auto s dieselovým motorom, výfuk okrem katalyzátora obsahuje aj veľmi citlivý filter pevných častíc, ktorý rovnako horšie zvláda problematické situácie rovnako ako katalyzátor. Navyše filter pevných častíc trpí najmä pri krátkych trasách, kedy dochádza k nedostatočnému vypaľovaniu škodlivých látok v samotnom filtri. Myslite aj na to pri každej jazde vaším tátošom s dieselovým motorom.
Tak čo, ako jazdíte svojím autom a ako sa správate vy voči katalyzátoru vo svojom výfuku? Snáď sme vás dostatočne navodili zamyslieť sa nad tým, čo skutočne robiť a čo nerobiť pri jazde autom. Ako vidíte, aj katalyzátor je dôležitou súčasťou výfukového systému auta. Katalyzátor, lamda sonda a filter pevných častíc, veľmi dôležité súčasti výfukového systému spolu úzko súvisia a pokiaľ jedna zložka prestane fungovať ako má, čiže sa poškodí alebo zistí nejaký problém, celý systém je ohrození.
V prípade, že potrebujete zistiť viac informácií o výmene, či kúpe katalyzátora, alebo lamdy sondy či aj filtra pevných častíc, kontaktujte náš tím.
Mohli by vás zaujímať tiež ďalšie články z nášho magazínu. Vyberte si tému TU.

Máte otázku?

Ak máte akúkoľvek otázku ohľadne nášho sortimentu, prípadne ste nenašli súčiastku, ktorú ste hľadali, zavolajte nám: 0918 792 522

Bezplatná doprava

Pre všetky objednávky v cene nad 70€ v rámci Slovenska zasielame zdarma.