Turbo a kompresor: Aké sú rozdiely, výhody a nevýhody?

Máte v tom jasno, že chcete silnejší a väčší výkon pod kapotou svojho tátoša vďaka turbu alebo kompresoru? Alebo už máte jedno alebo druhé? V praxi je to tak, že niektoré autá majú pod kapotou turbodúchadlo, iné zase klasický kompresor. Aby ste mali v tom jasnejšie, pripravili sme článok, ktorým vnesieme viac svetla do tejto oblasti. Aké sú rozdiely medzi turbom a kompresorom?

Čo je to "turbo" a akú má úlohu v automobile?


Odborne sa nazýva toto zariadenie "turbodúchadlo",
v bežnej hovorovej reči ho poznáme ako "turbo". Jedná sa dúchadlo, ktoré uvádza do pohybu (zvýšenej činnosti) v aute turbína. Úlohou tohto dúchadla je stláčať plyn. Význam tohto zariadenia stúpol odvtedy, čo sa začalo využívať v automobilovou priemysle, konkrétne v spaľovacích motoroch. V týchto motoroch sa dosiahlo "turbom" práve zintenzívnenie celkovej sily a výkonu motorov prostredníctvom nárastu množstva nasávaného vzduchu, ktorý sa spolu s palivom dostáva do spaľovacích priestorov motora.


Aké sú výhody "turba"?


Ako už bolo naznačené, turbo zabezpečuje pre motor a celkovo aj pre auto ešte väčší výkon spájajúci sa s veľmi malým navýšením hmotnosti. Toto je veľmi veľkou pozitívnou stránkou tohto zariadenia. Okrem toho "turbo" tiež zužitkováva energiu z plynov nachádzajúcich sa vo výfukovom systéme, ktoré prichádzajú z motorovej časti. Takto sa zvyšuje efektívnosť samotného paliva, ktoré prechádza motorom (čiže turbo v aute má veľkú výhodu aj v tom, že slúži aj na zníženie spotreby auta pri udržaní výkonu motora).


Aké sú nevýhody "turba"?


Slabá stránka pri turbe sa prejavuje pri benzínových motoroch, kedy je potrebné zabrániť samočinnému zapáleniu paliva, ktoré je inak bežné pri naftových motoroch. Benzínové motory sú vstavané inak ako naftové a tým turbo musí pracovať inak a je potrebné urobiť potrebné úpravy v zmenšovaní istých častí, čo môže neskôr vyvolávať problémy, ako napríklad zhoršenie výkonu motora pri nižších otáčkach, kedy turbo nie je schopné dodávať motoru dostatočný prísun vzduchu. Pri naftových motoroch s turbom nevzniká takýto problém, pretože tu sa vyžaduje samozapálenie paliva (tieto motory sú skonštruované práve na tento princíp).

Ako funguje kompresor?


Kompresor je ďalším zariadením, ktoré sa rovnako využíva v motoroch na zväčšenie výkonu a je možné s ním dosiahnuť rovnaké parametre ako pri spomínanom turbe. Toto zariadenie však pracuje inak ako "turbo". Vedzte, že kompresor je do činnosti uvádzaný silou pochádzajúcou z kľukového hriadeľa (znamená to, že do činnosti sa dostáva mechanickou silou z motorovej časti). Ako sme uvádzali vyššie, pri turbe je to inak. Turbína, ktorú uvádzajú do aktivity výfukové plyny, je tým zariadením, čo dáva do chodu celé turbodúchadlo. Kompresor môžu najčastejšie uvádzať do pohybu napríklad ozubené kolesá alebo remene, čo teda znamená, že kompresor predstavuje mechanickú záťaž pre motor.


Aké má nevýhody?


Najväčšou nevýhodou kompresora v porovnaní s turbom spočíva v tom, že pri stláčaní vzduchu produkuje viac tepla a samotné teplo môže byť problémom pre celkový bezproblémový chod motora. Dobrou správou zostáva, že tie najmodernejšie kompresory sú vyvinuté už tak, že produkujú menej tepla, ako tie staršie kompresory.


Najznámejší producenti turbodúchadiel a kompresorov


K najznámejším výrobcom a producentom turbodúchadiel patria firmy Ajusa, Elring, Reinz, BorgWarner, Pierburg, Honeywell (predtým Garrett), BTS GmbH, Man Diesel and Turbo, Turbonetics, Voith Turbo, Komatsu a GReddy.
V prípade otázok o vašom turbodúchadle alebo kompresore, navštívte našu stránku http://www.pdmauto.sk/autodiely V tejto sekcii môžete nájsť aj konkrétny druh turbodúchadla pre vášho tátoša po zadaní bližšej špecifikácii (1 Rok výroby, 2 Značka vozidla? 3 Model vozidla, 4 Motorizácia). Alebo prejdite priamo na konkrétny návod "Ako nakupovať cez náš e-shop" TU.

Máte otázku?

Ak máte akúkoľvek otázku ohľadne nášho sortimentu, prípadne ste nenašli súčiastku, ktorú ste hľadali, zavolajte nám: 0918 792 522

Bezplatná doprava

Pre všetky objednávky v cene nad 70€ v rámci Slovenska zasielame zdarma.

Nič nenájdené.

Pokúste sa výrobok popísať presnejšie, môžete použiť:
Názov (napr. "Olejový filter")
Výrobca (napr. "BOSCH")
Príslušné vozidlo (napr."Škoda Octavia")
TecDoc kód
EAN