Vyberte model svojho vozidla

Katalóg dielovChladenie

Chladenie pre vaše auto

Použite jednoduché vyhľadávanie podľa vozidla - zvoľte si rok výroby Vášho vozidla, značku, model a motorizáciu. Zobrazí sa Vám zoznam všetkých kompatibilných produktov pre Vaše auto.

Chladenie

Pre správne fungovanie motora musí byť prítomné chladenie. Aby nedošlo k termickému preťaženiu, treba diely, ktoré sú v okolí horúceho spaľovacieho priestoru, chladiť. Chladenie musí mať nízku hmotnosť, podávať vysoký chladiaci výkon, mať nízku spotrebu energie a dobrý prestup tepla.

Priame chladenie

Priame chladenie sa deje vzduchom a nepriame prostredníctvom kvapaliny. Vzduchové chladenie je veľmi efektívne a nevyžaduje prakticky žiadnu údržbu. Sústavným ofukovaním rebrových povrchov odvádza teplo z konštrukčných dielcov. Takéto chladenie nájdeme v motoroch motocyklov, lietadiel či vo vznetových motoroch osobných a nákladných automobilov.

Nepriame chladenie

Chladenie kvapalinou je bežné pri väčšine osobných automobilov. Voda cirkuluje v obvode, takže v nej môžu byť obsiahnuté látky zabraňujúce korózii a zamrznutiu. Kvapalina na chladenie sa prečerpáva čerpadlom cez motor a chladič. Vzduch, ktorý kvapalinu chladí k nej preniká chladičom počas jazdy vozidla. V lete sa na chladenie používa destilovaná voda. V zime na chladenie slúži nemrznúca zmes.

Nevýhody chladenia vzduchom

Pri chladení vzduchom je teplota motora a jeho komponentov vyššia ako pri chladení kvapalinou. Motor je tepelne zaťažený nerovnomerne, a navyše je podstatne hlučnejší. Na chladenie je potrebný ventilátor, ktorý svojou činnosťou znižuje výkon motora. Chladenie vzduchom tak nie je pre osobné automobily úplne ideálne.

Ako vplýva regulácia teploty na kvalitu motora

Chladenie kvapalinou ponúka možnosť regulovania teploty. Prepína prúdenie kvapaliny na chladenie medzi veľkým a malým chladiacim okruhom. Toto má vplyv na spotrebu paliva, opotrebovanie motora a zloženie výfukových plynov. Tepelný snímač kontroluje, kedy teplota kvapaliny na chladenie prekročí maximum, a tým začne signalizovať prehriatie motora.

Čo robiť, keď chladenie nechladí?

Keď sa domnievate, že chladenie nepracuje tak ako by malo, neprepadajte panike. Nie je potrebné hneď sa hrnúť do servisu, najprv skúste zistiť, v čom je problém. Ak ho nebudete schopný vyriešiť, aspoň do servisu neprídete ako ľahostajné nemehlo. Posvieťte si na hladinu chladiacej kvapaliny a čerpadlo chladiacej kvapaliny. Skontrolujte aj snímač teploty a tesnosť chladiča.

 

Čomu venovať pozornosť?

Prvoradá je kontrola dostatočného množstva kvapaliny na chladenie, jej pravidelná výmena a jej dopĺňanie počas zohriateho motora. Kontrolujte aj podtlakový a pretlakový uzáver. Mrknite očkom na kvalitu tesnenia hadíc a spojok. Dajte si záležať na čistote rebier chladiča. Kontrolujte celistvosť vyrovnávacej nádržky a činnosť termostatu. Pokiaľ je chybný termostat, prejavuje sa to tým, že neotvára malý a veľký chladiaci okruh. Otestujte ho ponorením do horúcej vody, kde uvidíte, v akej teplote a či vôbec sa otvára.

 

Údržba čerpadla

Zadreté ložisko treba vymeniť. Treba nahradiť chybnú upchávku drenážneho kanálika. Slabý prietok spôsobený usadeninami je potrebné vyčistiť.

 

Prečo dochádza k prehriatiu motora?

Dôvodom môže byť vodný kameň v chladiči alebo neupravený povrch v chladiči. Ďalej poškodený termostat, nízke otáčky čerpadla či nízke otáčky ventilátora, ktorý zabezpečuje chladenie. Dôvodom prehriatia môže byť aj zlý prívod vzduchu k chladiču alebo voľné klinové remene.

 

Príčiny porúch chladenia

Chladenie môže byť poškodené znečisteným povrchom a priechodmi chladiča. Tie musia byť vyčistené prúdom vody. Takýto servis si môžete dovoliť aj u vás doma. Staré a napučané hadice znemožňujú prietok vody. Treba ich vymeniť. Otestujte termostat v horúcej vode s teplomerom. Nedostatočnú činnosť čerpadla a ventilátora zlepšíte tým, že napnete alebo vymeníte klinový remeň. Pokiaľ je v motore malé množstvo oleja, nestíha chladnúť, a môže tak predstavovať problém. Doplňte preto jeho stav. Prefukujúce ventily a vrstva karbónu v spaľovacom systéme znemožňujú odvod tepla. Vyriešite to odstránením karbónu a zbrúsením ventilov.

 

Máte otázku?

Ak máte akúkoľvek otázku ohľadne nášho sortimentu, prípadne ste nenašli súčiastku, ktorú ste hľadali, zavolajte nám: +421 908 877 877

Bezplatná doprava

Pre všetky objednávky v cene nad 70€ v rámci Slovenska zasielame zdarma. Pri nákupe nad 50€ od nás dostanete darček zadarmo.

Nič nenájdené.

Pokúste sa výrobok popísať presnejšie, môžete použiť:
Názov (napr. "Olejový filter")
Výrobca (napr. "BOSCH")
Príslušné vozidlo (napr."Škoda Octavia")
TecDoc kód
EAN