Vyberte model svojho vozidla

Katalóg dielovPruženie/Tlmenie

Pruženie/Tlmenie pre vaše auto

Použite jednoduché vyhľadávanie podľa vozidla - zvoľte si rok výroby Vášho vozidla, značku, model a motorizáciu. Zobrazí sa Vám zoznam všetkých kompatibilných produktov pre Vaše auto.

Pruženie

Pruženie je fajn, pretože robí z jazdy zážitok. Bez neho by vám totiž šlo o krk, a to doslova. Jazda po hrboľatom teréne by z vás bez pruženia vyhrkala všetky kosti.

Z toho dôvodu je zvlášť na každom šoférovi, aby dbal na stav pruženia v aute, a žiadnu zvláštnu reakciu vozidla na nerovnosť vozovky nebral na ľahkú váhu.

O čo sa pruženie stará?

Pruženie v prvom rade tlmí zvislé sily vznikajúce pri prejazde cez nerovnosť na vozovke. Zabezpečuje rovnomerné a stále zaťaženie kolies, ktoré dobre priliehajú k vozovke, čím sa znižuje riziko havárie. Kľúčové to môže byť hlavne pri zlých poveternostných podmienkach. Vtedy horko zaplačete, ak ste stavu pruženia nevenovali dostatočnú pozornosť. Vďaka pruženiu je karoséria chránená pred tvrdými nárazmi z kolies. Pruženie taktiež prenáša a tlmí posuvnú silu pri rozjazde i brzdení. Zachytáva priečne sily pri prejazde zákrutou. Už vám začína svitať, ako veľmi je pruženie pre vozidlo aj vašu bezpečnosť dôležité?

Zloženie pruženia

Pružiacim elementom v pružení sú listová a vinutá pružina. Náprava je odpružená pomocou torznej tyče. Gumený element zabezpečuje pruženie. Poznáme pneumatické pruženie, hydropneumatické pruženie a hydroelastické pruženie.

Listová pružina - základ pruženia

Zriedkavo z plastu, bežnejšie z pružnej ocele. Listová pružina je vybavená dvomi alebo viacerými listami. V osobnom automobile sa s ňou stretnete len zriedka. Znesie veľkú záťaž, preto je vhodnou súčasťou pružiacich systémov dodávok a kamiónov.

Skrutkové pružiny

Môžu byť valcové alebo súdkové, a obvykle sa používajú v osobných automobiloch. Sú konštrukčne jednoduchšie ako listové pružiny, a sú taktiež menej náročné na údržbu. Podľa polohy ich triedime na zvislé, vodorovné a šikmé. Z hľadiska púzdra na kryté a nekryté.

Torzná tyč

Táto oceľová tyč má na oboch koncoch vrúbkovanie. Pootočením upínacej hlavy, ktorá sa nachádza v mieste vrúbkovania, možno zmeniť predpätie a uspôsobiť ho na všetky kolesá zároveň. Tyč nesie hmotnosť určitej časti vozidla a prenáša ju na koleso. Torzná tyč môže mať kruhový prierez, môže byť štvorhranná alebo môže byť tvorená zväzkom oceľových prútov. Z hľadiska usporiadania hovoríme o priečnom a pozdĺžnom usporiadaní. Pri pozdĺžnom usporiadaní je možné zabezpečiť väčšie uhly v krute, takže pružina je mäkšia a umožňuje dlhšiu dráhu pruženia. Predpätie torznej tyče upravte pootočením pomocou uloženia v prípade, že je torzná tyč unavená. Stabilizátor tiež tvorí súčasť torznej tyče. Prispieva k zlepšeniu jazdných vlastností vozidla.

Opotrebovanie pruženia

Pri opotrebovaní pruženia je nutné všímať si nasledovné znaky. Vozidlo v zákrutách nebezpečne pláva. Je to veľmi riskantné, lebo ho môže vyniesť až do opačného pruhu. Ak vo volante počas jazdy na nerovnom teréne ucítite chvenie, vedzte, že je to chvenie prednej nápravy. Pri prejazde cez spomaľovač možno začujete praskanie. Ak sa vám pri zrýchlení stane, že kolesá prešmykujú, je to zrejme výsledok toho, že kolesá dostatočne nepriliehajú k vozovke.

Máte otázku?

Ak máte akúkoľvek otázku ohľadne nášho sortimentu, prípadne ste nenašli súčiastku, ktorú ste hľadali, zavolajte nám: +421 908 877 877

Bezplatná doprava

Pre všetky objednávky v cene nad 70€ v rámci Slovenska zasielame zdarma. Pri nákupe nad 50€ od nás dostanete darček zadarmo.

Nič nenájdené.

Pokúste sa výrobok popísať presnejšie, môžete použiť:
Názov (napr. "Olejový filter")
Výrobca (napr. "BOSCH")
Príslušné vozidlo (napr."Škoda Octavia")
TecDoc kód
EAN