Vyberte model svojho vozidla

Katalóg dielovČistenie svetlometu

Čistenie svetlometu pre vaše auto

Použite jednoduché vyhľadávanie podľa vozidla - zvoľte si rok výroby Vášho vozidla, značku, model a motorizáciu. Zobrazí sa Vám zoznam všetkých kompatibilných produktov pre Vaše auto.

Zobrazenie 1-21 z 115 produktov

Relé pracovného prúdu BOSCH  -

Relé pracovného prúdu BOSCH

0 986 332 004

5,86 €

Čerpadlo ostrekovača skiel MEYLE  -

Čerpadlo ostrekovača skiel MEYLE

014 870 0000

12,23 €

Zobrazenie 1-21 z 115 produktov

Čistenie svetlometu

Svetlomet či reflektor slúži na osvetlenie vozovky počas jazdy. Jazda so zasvietenými svetlami je bezpečnejšia. Preto sa v niektorých krajinách zaviedlo povinné osvetlenie aj počas dňa. Rozhľad cez čelné sklo totiž môžu komplikovať rôzne javy. Nemusí ísť vždy len o tmu. Častou príčinou straty kontroly nad situáciou v premávke môže byť hmla, nerovnosti na vozovke, vysoká vlhkosť a zlá viditeľnosť chodcov. Veľmi dôležité je teda pravidelné čistenie svetlometu.

Ako svetlá svietia?

Počas evolúcie automobilov prešli aj svetlomety dlhú cestu. Spočiatku sa nepoužívalo lomenie svetla parabolou. Zdroj svetla bol umiestnený mimo ohniska a svetlomet bol namierený do zeme. Keď bol takýto systém vyhodnotený ako nedostačujúci, zaviedlo sa lomenie svetla. To sa dialo viacerými spôsobmi.

Lom svetla pomocou vrúbkovaného skla

Tento typ fungoval na princípe využívania vzorov vytvorených na základe formy, umiestnených na vnútornej strane krycieho skla svetlometu. Tieto ornamenty fungovali tak, že pomáhali osvetlovať vozovku smerom dolu. Tým pádom neoslepovali oproti idúce autá. Okolita krajina po stranách vozovky však bola vďaka ním dobre osvetlená do výšky.

Lom svetla vrúbkovanou parabolou

Tzv. svetlomety s čírou optikou sa začali vyrábať s nástupom moderných počítačov. Len tie totiž dokázali s majstrovskou presnosťou vypočítať a navrhnúť komplikované povrchy. Pri tomto type nejde o jednotný lúč svetla, ktorý sa neskôr láme, ale už samotný počiatočný prúd je rozdelený do viacerých menších lúčov. To je spôsobené zlomením svetla na parabole vrásnenej rôznymi plôškami a drážkami. Krycie sklo svetlometu v tomto prípade neslúži na lomenie svetla, ale len chráni svetlomet pred živlami, ako je napríklad dážď.

Lom svetla pomocou šošovky

V tomto type sa opäť využíva hladká parabola. Zdroj svetla nie je v ohnisku. Je umiestnený tak, aby sa jednotlivé lúče pretínali na predom určenom mieste, a to na osi svetlometu pred svetelným zdrojom. Šošovka sa nachádza pred týmto miestom. Zhlukuje rozbiehajúce sa lúče do jedného lúča nasmerovaného k zemi. Medzi hladkou parabolou a šošovkou je vložená clona, ktorá sa zbavuje nežiadúcich lúčov. Svetlomety tak šetria zrak ostatných účastníkov premávky.

Nesiahajte hneď po novom, dôležité je čistenie svetlometu

Keď sa vám zdá, že na vás oprotiidúci vodiči mávajú až príliš často, je pravdepodobné, že nejde o znak pozdravu, ale kolegovia na cestách sa vám snažia niečo naznačiť. Keď vám svetlá posvietia sotva na cestu domov, pustite sa do opravy. Nie všetko nové je aj lepšie. Niekedy nestačí vymeniť žiarovku. Treba sa pozrieť pod povrch. Jedným z problémov pri slabých svetlometoch môže byť práve krycí plast či sklo, ktoré zvykne po rokoch používania zažltnúť. Pri podrobnejšom pohľade na ňom môžete vidieť aj ryhy a škrabance. Za žiadnych okolností však nepoužívajte brúsnu pastu. Brúsna pasta, nech je akokoľvek jemná, totiž odstráni ochrannú vrstvu laku, ktorá svetlomety zvonka chráni pred UV žiarením. Navštívte preto servis, kde vám po očistení zažltnutých svetiel opäť nanesú ochrannú vrstvu. Tam sa vám bezpečne postarajú o čistenie svetlometu.

Výmena paraboly

Častejším, no menej zjavným problémom môže byť povrchové poškodenie paraboly. Tá, pokiaľ je vytvorená z lacného plastu alebo kovu, môže podliehať silnému teplu zo žiarovky. Svetlo treba rozmontovať, parabolu vyčistiť a vákuovo pokovať hliníkom. Po jej opätovnom namontovaní je svetlomet ako nový. Parabola po takejto liečbe bude vykazovať lepšie vlastnosti ako predtým.

 

LED svetlomety

LED svetlomety stúpajú na popularite práve kvôli tomu, že na rozsvietenie diód netreba toľko energie. LED svetlomety sa využívajú aj ako denné, aj ako hlavné svetlomety. Problémom však môže byť ich extrémne prehrievanie. Diódy sú obvykle pospájané do série. To znamená, že keď sa vypáli jedna, zhasnú razom všetky. Najlepšou prevenciou je ventilátor či chladič. Keď však k vypáleniu predsa len dôjde, netreba vešať hlavu. Stačí preletovať prepálené spoje a pridať hliníkový chladič.

Máte otázku?

Ak máte akúkoľvek otázku ohľadne nášho sortimentu, prípadne ste nenašli súčiastku, ktorú ste hľadali, zavolajte nám: +421 908 877 877

Bezplatná doprava

Pre všetky objednávky v cene nad 70€ v rámci Slovenska zasielame zdarma. Pri nákupe nad 50€ od nás dostanete darček zadarmo.

Nič nenájdené.

Pokúste sa výrobok popísať presnejšie, môžete použiť:
Názov (napr. "Olejový filter")
Výrobca (napr. "BOSCH")
Príslušné vozidlo (napr."Škoda Octavia")
TecDoc kód
EAN