Upresnite výber dielu zadaním typu Vášho vozidla

Akciový leták

Prečo je dôležitá kontrola hladiny oleja v motore svojho auta? Ďalšie dôležité fakty.

Myslíte si, že keď máte nové auto a chodíte na pravidelné servisné prehliadky, že vás sa kontrola hladiny oleja v motore netýka? Potom skutočne dobre neviete, prečo je potrebná pravidelná kontrola hladiny oleja v motore auta? Je na čase si znova pripomenúť, prečo je dôležitý tento úkon pre bezchybný chod motora vášho „štvorkolesového“ tátoša.

Olej v motore, aké sú jeho funkcie?

Motorový olej je nesmierne dôležitý pre každý motor. Jednoducho povedané, jeho základnými funkciami je mazanie, tesnenie, chladenie, ochrana pred koróziou, čistenie a znižovanie hluku motora. Tak prečo nevenujete pozornosť takto dôležitej súčasti vášho motora? Je na čase to zmeniť.

Pozor na výstražnú červenú kontrolku!


Viete, čo znamená rozsvietenie „výstražnej“ červenej kontrolky so symbolom olejničky na palubnej doske? Presne tak, obrovské nebezpečenstvo poškodenia motora. Žiadny motorista to nechce isto zažiť počas svojej aktívnej vodičskej „kariéry“ so svojím miláčikom. Ak sa to aj napriek tomu stane aj vám, okamžite vypnite motor. Aj tých pár sekúnd rozhoduje o životnosti motora. Prečo sa tá povestná červená kontrolka vôbec rozsvieti? Jednoducho povedané, signalizuje problém nedostatočného alebo žiadneho mazania v motore, či problém s olejovým čerpadlom alebo iný problém s mazaním a olejom. Isto poznáte termín „pridretý“ motor. Je to motor, ktorý išiel bez potrebnej hladiny oleja a pri jeho chode natrafili na seba kovové časti bez kvapky oleja, jednoducho povedané.
V tomto smere si netreba zamieňať „informačnú“ žltú kontrolku práve s „výstražnou“ červenou kontrolkou. Pokiaľ máte funkciu žltej informačnej kontrolky vo svojom vozidle a rozsvieti sa tá na palubnej doske, v podstate máte šťastie v nešťastí. Táto kontrolka signalizuje pokles úrovne hladiny oleja v motore. Neznamená to okamžité vypnutie motora, ale potrebu doliať olej, aby sa zabránilo neskoršiemu poškodeniu motora kvôli nedostatku oleja v jeho častiach.
Opačný prípad je pomýlenie si červenej výstražnej kontrolky s informačnou žltou kontrolkou. V mylnej domnienke, ak svieti červená kontrolka, že olej dolejete na najbližšej čerpacej stanici a pokračujete v jazde ďalej, má tento zámer katastrofálne následky
pre motor vášho tátoša. Ako sme už spomínali vyššie, ostáva len niekoľko pár sekúnd potom, ako sa rozsvieti červená kontrolka na to, aby ste včas stihli zhasnúť motor. Inak je motor vystavený totálnej katastrofe!

Servisný interval a jeho predlžovanie ...


Servisný interval na výmenu oleja je nesmierne dôležité dodržiavať. O tom niet pochýb. V tomto smere sa však začína objavovať čoraz viacej informácií o tom, že kvôli skvalitňovaniu olejov a aditív je možné predlžovať samotné servisné intervaly. Pravda je taká, že je to iba neúplná pravda. Producenti vozidiel sú schopní s presnosťou zrátať, koľko oleja motor vyžaduje na vydržanie istého množstva kilometrov. Samotné intervaly výmeny sú zostavené práve podľa týchto zistení, aby čo najviac boli využité možnosti oleja. Aj pre toto je celý systém výmeny motorového oleja viac náchylnejší na precízne dodržiavanie požiadaviek. Tieto fakty sa častokrát v praxi neaplikujú a porušujú, čo nie je najšťastnejším riešením, predovšetkým pre životnosť motora a jeho jednotlivých častí a komponentov. Pravdou však zostáva, že nie každý motor je rovnaký a niektorý znesie viac, iný zase menej. Staršie motory boli v tomto smere odolnejšie ako tie súčasné a výkonnejšie. Istý podiel na všetkom bude mať aj samotný štýl jazdenia a spôsob využívania vozidla. Každý najlepšie vie, ako sa správa k svojmu tátošovi, ako často ho využíva a čo všetko musí zvládnuť.

Pozor na presnú hladinu motora ...


Ak sa chystáte doliať olej do motora, je potrebné dbať na to, aby ste do motora nenaliali viac, ako je potrebné. Nie je dobré ani väčšie množstvo, ani príliš málo oleja v motore. Ak ho nalejete viac ako treba, narastie tlak a pokiaľ nebude mať možnosť vytiecť cez vetranie kľukovej skrine, môže začať z motora unikať alebo znehodnotiť významné tesnenia. Možno sa budete čudovať a diviť, ale aj veľké množstvo oleja v motore môže spôsobovať „pridretie“ motora. Preto je dôležité dbať na presné množstvo oleja v motore. V servise majú s tým skúsenosti, takže oplatí sa zveriť tento úkon radšej do rúk odborníkov.

Dobrá rada na záver ...

Je to už raz tak. Prekonajte svoje predsudky a z času na čas zdvihnite kapotu svojho miláčika s cieľom kontroly na základe olejovej mierky aktuálnu úroveň oleja v motore. Urobte to bez ohľadu na to, či máte staršie auto alebo aj novšie a chodíte na pravidelné servisné prehliadky. Podľa praxe je kontrolná mierka s jedným koncom oranžová a na druhom je mierka s dvoma paličkami. Ak idete merať, tak mierku vyberte a a jej koniec očistite dosucha. Následne mierku znova celú vložte do motora (až pokiaľ to ide) a opäť vytiahnite a prekontrolujte aktuálnu hladinu oleja v motore.
Optimálna hladina motorového oleja je niekde v strede oboch paličiek – znamená to, že olej musí byť medzi hornou a dolnou ryskou samotnej mierky. Dôležité je podotknúť, že kontrolu treba robiť pri riadne vychladnutom motore. Ak by ste to robili
pri motore, ktorý ste práve zhasli, jednak hrozí nebezpečenstvo popálenia a všetok olej nebude stečený v olejovej vani. Takto budete mať „mylnú“ predstavu, že je oleja málo v motore a pôjdete ho doliať. Avšak pri jeho dolievaní ho prelejete, pretože oleja je dosť, len nestihol všetok stiecť do olejovej vane ako sme spomínali vyššie v článku.

Máte otázku?

Ak máte akúkoľvek otázku ohľadne nášho sortimentu, prípadne ste nenašli súčiastku, ktorú ste hľadali, zavolajte nám: 0918 792 522

Bezplatná doprava

Pre všetky objednávky v cene nad 70€ v rámci Slovenska zasielame zdarma.