Silentbloky, alebo tichí ističi

Klepe Vám niečo v aute tak, že vás ide klepnúť pepka? Nie je to výfuk, ani tlmiče, dokonca ani zubná protéza vášho večne uzimeného svokra? Ťahá vás to do strany ako keby vaše auto stiahlo demižón nafty cinknutý borovičkou? Alebo vibruje už komplet všetko ako membrána na kvalitnom basovom repráku? Zrejme to budú silentbloky, ktoré odchádzajú a prestávajú vo vašom aute slúžiť na to, na čo boli vymyslené. Teda tlmiť vibrácie,  pohlcovať prevádzkový hluk a hlavne pružne uchytiť a držať.

 

Trošku pojmológie

Najskôr malé upozornenie pre starých harcovníkov, ktorí si ešte pamätajú niečo o tom, čo je to dvojtaktný motor. Silentblok nie je to isté, čo gufero. Teda kruhové gumené tesnenie hriadeľov a ložísk s otvorom pre priechod hriadeľa. Istá vzdialená podoba tam je, ale nie je to to isté.

Silentblok je pomerne malá súčiastka zo zmesi gumy alebo polyuretánu s obalom a uchytením väčšinou z kovu.  Slúži na pružné uchytenie najdôležitejších pohyblivých častí k podvozku a karosérii. Napríklad uchytenie ramien náprav, motora, prevodovky, stabilizátorov či výfukového systému. Siletbloky sú konštruované tak, aby mohli fungovať bez mazania a údržby a aby zvládli aj náročnú prevádzku. Názov silentblok vznikol spojením slov silent (tichý) a block (zaistiť).

Názov takmer presne vystihuje ich funkciu: pohlcovať hluk,  tlmiť vibrácie, pružne držať. Klasický púzdrový silentblok valcovitého tvaru sa skladá z kovového valca menšieho priemeru vloženého do valca s väčším priemerom. Medzi nimi je gumová výplň. Silentbloky ale môžu mať podľa ich konkrétneho použitia aj tvar „špuľky“ či kužeľa, výnimkou  nie sú ani zložitejšie tvary.

 

Okrem komfortu jazdy je pružné uchytenie a tlmenie vibrácií dôležité aj z dôvodu predĺženia životnosti exponovaných častí vozidla. Vibrácie motora, prevodovky ale aj vibračné pohyby karosérie majú rôzne frekvencie. Tie sa vzájomným pôsobením, interferenciou, môžu mierne eliminovať.

Môže ale dochádzať aj k opačnému efektu zvyšovania účinku vibrácií ich vzájomným pôsobením. Ak ste sa niekedy zviezli v tanku - ideálne sovietskej výroby - vyššou rýchlosťou na tvrdšom teréne, viete, o čom točíme. Takto zosilnené vibrácie môžu zásadne negatívne vplývať na životnosť exponovaných súčastí vášho vozidla a samozrejme aj na bezpečnosť.

Skúste si predstaviť, čo dokáže vydratý silentblok v uložení ramena nápravy. Pri nadmernej vôli vám rozhodí geometriu, auto sa horšie ovláda, má zníženú stabilitu pri brzdení a aj pneumatiky sa opotrebúvajú nerovnomerne. Treba si uvedomiť aj ďalší fakt: čím modernejší model auta, tým viac silentblokov.

Silentbloky majú teda priamy vplyv na bezpečnosť, komfort a jazdné vlastnosti a preto treba minimálne vedieť, že existujú, venovať im patričnú pozornosť a hlavne ich vymeniť, keď sa chystajú doslúžiť. Ak máte vymlátené silentbloky,  riskujete naozaj veľa. 

Dôležité vlastnosti silentblokov, pevnosť,  ale aj pružnosť, tvrdosť, odolnosť sú limitované a dané materiálmi, z ktorých sú vyrobené. Zvyčajným materiálom je organická, alebo syntetická gumená zmes, ktorej existuje šesť základných druhov. Každý má pritom rozdielne vlastnosti. Konkrétny materiál je zvolený presne podľa toho, kde má silentblok plniť svoj účel.

Gumené silentbloky majú veľmi dobré tlmiace vlastnosti, sú pružné a mäkké. Ich nevýhodami sú ale vplyvy vonkajšieho prostredia a aj starnutia na ich životnosť. Guma časom stráca  všetky svoje skvelé vlastnosti, čo cítime na menej kvalitnom tlmení vibrácií, rázov a hluku. 

Polyuretánové silentbloky sú odolnejšie, ako gumené, lepšie plnia všetky svoje funkcie a majú aj dlhšiu životnosť. Tomu ale zodpovedá aj ich cena.

Špeciálne silentbloky majú v sebe okrem kovu, gumenej zmesi aj kvapalinu. Prvý raz ich použili na Porsche 944 a nájdeme ich aj v niektorých vozidlách iných automobiliek. 

 

Ako nám dávajú silentbloky vedieť, že melú z posledného?

Čokoľvek, čo je bezúdržbové, je buď perpetuum mobile, alebo dielo mimozemskej technológie...alebo to treba po čase vymeniť.

Signály opotrebovania silentblokov zaznamená aj menej skúsený vodič: auto má všeobecne zhoršené jazdné vlastnosti, pridávajú sa opakované otrasy, nadmerné vibrácie, divné vŕzgavé zvuky z podvozku a aj ťahanie do strany.

Ak nemáte aktívne uložený motor, alebo nejazdíte v elektromobile, motor vášho auta je samozrejme zdrojom najväčších vibrácií. Ich prenos na karosériu a posádku auta tlmia práve silentbloky motorového priestoru. Ide o veľmi široké spektrum kmitov motora a aj kmitov karosérie, ktoré musia rôzne silentbloky motorového priestoru zvládať.

Keďže je už dávno preč éra otvorených motorov, opotrebovanie silentblokov okrem ich samotnej náročnej činnosti spôsobuje najmä ich vek. Vonkajšie vplyvy hrajú takmer nulovú úlohu, až na oleje a aditíva. Odhad životnosti neexistuje, všeobecne sa ráta na 5 až 10 rokov do prvých prejavov opotrebovania.

 

S kmitaním motora a karosérie sa musí vysporiadať aj prevodovka, ktorá samotná kmitanie negeneruje, ak pracuje správne a nezadrháva sa. Ak silentbloky prevodovky odchádzajú, relatívne krehký mechanizmus musí znášať podstatne vyššiu námahu.

Pri klasickej koncepcii pohonu je páka súčasťou kostry prevodového ústrojenstva. Preto je opotrebovanie prevodovkových silentblokov poznateľné vibrovaním a „pumpovaním“ páky. Silentbloky prevodovky by mali v pohode prežiť významné obdobie životnosti auta. Ak ste prvý majiteľ, zrejme ich nebudete musieť riešiť.

Ak vnímate pri jazde smerovú nestabilitu, ťahá vás to do jedného smeru a riadenie je málo presné, mäkšie, ako zvyčajne, pôjde o podvozkové silentbloky. Tie odchádzajú na aute ako prvé, zvyčajne po okolo 200 000 najazdených kilometroch. Je to ale opäť individuálne a objektívny priemerný údaj si netrúfne tipnúť ani Niki Lauda. 

Prevenciou je pravidelná vizuálna kontrola.

Siletbloky robia naše autá tichšími, mäkšími, pohodlnejšími a kultivovanejšími. Zaslúžia si preto našu pozornosť a keď sa blíži  dôchodkový vek ich životnosti, treba ich vymeniť. Pozor ale na zaručené kutilské, svojpomocné  internetové postupy a návody. Áno, každý vymlátený silentblok sa dá doraziť vybitím hrubou silou, alebo dokonca odvŕtaním...nechajte to ale radšej na odborníkov, aby ste spolu s vaším autom neprišli k zbytočným úrazom.

Máte otázku?

Ak máte akúkoľvek otázku ohľadne nášho sortimentu, prípadne ste nenašli súčiastku, ktorú ste hľadali, zavolajte nám: +421 908 877 877

Bezplatná doprava

Pre všetky objednávky v cene nad 70€ v rámci Slovenska zasielame zdarma. Pri nákupe nad 50€ od nás dostanete darček zadarmo.

Nič nenájdené.

Pokúste sa výrobok popísať presnejšie, môžete použiť:
Názov (napr. "Olejový filter")
Výrobca (napr. "BOSCH")
Príslušné vozidlo (napr."Škoda Octavia")
TecDoc kód
EAN