Škrtiaca klapka v spaľovacom benzínovom motore: Máte ju aj vy? Čo o nej neviete ...

Každý z vás o škrtiacej klapke v motore už zaiste počul alebo ste sa s ňou aj osobne stretli pod kapotou svojho štvorkolesového miláčik. Je to už raz tak. Škrtiaca klapka je súčasťou spaľovacích motorov, predovšetkým benzínových. No dnes sa dá nájsť aj v moderných dieselových motoroch. Viac o význame škrtiacej klapky v benzínovom motore, o jej činnosti, funkčnosti, o riešení vzniknutých problémov s ňou a o ďalších potrebných skutočnostiach, si povieme v nasledujúcich riadkoch tohto článku.


Škrtiaca klapka v benzínovom motore
Ako už bolo naznačené v úvode článku, škrtiaca klapka je autosúčiastkou, ktorá sa nachádza najmä v benzínových (zážihových) motoroch. Pre jej funkčnosť je dôležitý karburátor a vstrekovanie paliva. Dnes je možné sa stretnúť aj s modernými zážihovými motormi, ktoré sú skonštruované bez tohto dielu v motore (prelomovou v tomto smere bola automobilka Toyota).


Na čo sa využíva v motore a kde ju môžeme nájsť?

 
Škrtiaca klapka v motore sa využíva na lepšie regulovanie istého objemu nasávanej zmesi do motora, čím sa priamo usmerňuje výkonnosť samotného motora auta. Škrtiaca klapka je montovaná v motoroch s karburátorom (karburátor pripravuje zmes paliva). V motoroch, kde nie je využívaný karburátor na prípravu paliva, využíva sa vstrekovanie paliva so škrtiacou klapkou. Škrtiaca klapka sa nachádza v sacom trakte motora. Ovláda sa plynovým lankom alebo je riadená aj elektronicky. Pri jazdení teda platí, že čím viac budete tlačiť na plynový pedál, tým zabezpečíte väčšie otvorenie samotnej škrtiacej klapky v motore, čí príde do motora viac vzduchu. Jednoducho povedané, o to zložitejšia je konštrukcia. Škrtiaca klapka v zážihovom motore, to nie je len jedna súčiastka a jedno zariadenie, ale tvorí ju hneď viacero dielov. Ide napríklad o spínač voľnobežných otáčok, krútiacu priehradku (regulovanú plynovým lankom alebo elektronicky), potenciometer, krokový motorček ovládaný riadiacou jednotkou a tiež pružinový mechanizmus vracajúci klapku do východiskovej pozície.


To, že škrtiaca klapka môže vypovedať svoju činnosť, je normálnym a bežným javom, najmä pri starších vozidlách a vozidlách, ktoré majú najazdený už väčší počet kilometrov (viac ako 40 tisíc kilometrov). Spoznať to môžete najčastejšie pri spozorovaní ručičky otáčkomera vo vyšších číslach otáčok (poškodená škrtiaca klapka automaticky zvyšuje otáčky motora) alebo vám poruchu so škrtiacom klapkou bude signalizovať svietiaca kontrolka na prístrojovej doske. Bude potrebné zájsť do servisu na bližšiu špecifikáciu (diagnostiku) problému. Rozhodne sa neoplatí odkladať túto záležitosť, aby ste predišli ďalším problémom s motorom svojho auta. V prípade, že by ste potrebovali novú škrtiacu klapku, nájdete ju aj v našom eshope podľa vašej značky vozidla, roku výroby a bližšej motorizácie. Napríklad škrtiaca klapka (hrdlo, vedenie podtlaku) pre Škodu Fabiu 1.2 12 V je pripravená pre vášho tátoša TU. Zadať si môžete aj inú značku a parametre, skúste práve tie vaše údaje o vašom vozidle a isto nájdete ten pravý diel. Ak by ste mali problém s vyhľadávaním, využite aj náš návod "Ako nakupovať v našom eshope" TU alebo nás kontaktujte pomocou našich kontaktných údajov na stránke.


Mohol by vás tiež zaujímať iný článok z nášho eshopu TU.

Máte otázku?

Ak máte akúkoľvek otázku ohľadne nášho sortimentu, prípadne ste nenašli súčiastku, ktorú ste hľadali, zavolajte nám: 0918 792 522

Bezplatná doprava

Pre všetky objednávky v cene nad 70€ v rámci Slovenska zasielame zdarma.

Nič nenájdené.

Pokúste sa výrobok popísať presnejšie, môžete použiť:
Názov (napr. "Olejový filter")
Výrobca (napr. "BOSCH")
Príslušné vozidlo (napr."Škoda Octavia")
TecDoc kód
EAN