Stírače stírají, světla svítí! A čo sviečky? Zapaľujú? Žeravia?

Spomenuli ste si túto krutú zimu pri štartovaní svojho premrznutého tátoša na to, že tam niekde vo vnútornostiach motora predsa musia byť aj nejaké sviečky? A keď sa dožhavilo a naštartovalo, boli ste vďační, že tie sviečky tam predsa len niekde sú a robia to, čo treba? Dobre ste spravili. Sviečky si totiž našu vďaku zaslúžia. Bez nich by sme sa nepohli z miesta. Sú nevyhnutnou súčasťou každého vznetového motora. Vďaka nim benzínové a naftové motory fungujú. Kým popíšeme o tom, načo sú nám v motoroch áut sviečky, aký je rozdiel  medzi zapaľovacou a žhaviacou sviečkou, nezaškodí krátke zopakovanie teórie zapaľovacích sústav zážihových motorov.

 

Popis činnosti dvoj aj štvortaktného zážihového motora tvrdí, že stlačená zápalná zmes sa zapaľuje elektrickou iskrou, ktorá v presne určenom momente preskočí medzi elektródami zapaľovacej sviečky. Tú treba do spaľovacieho priestoru umiestniť tak, aby zmes plynov horela čo najrýchlejšie.

Tu nastupuje čarovná fyzika, ktorej výsledkom je výbuch, kompresia a podobné záležitosti, ktoré nám pomaly, ale isto rozpohybujú naše auto. Len pre zaujímavosť spomenieme časti zapaľovacej sústavy, ktorých názvy nám zrejme nič nebudú hovoriť, a ak, tak veľmi potichúčky: zapaľovacia cievka, rozdeľovač zapaľovania, prerušovač s kondenzátorom a podtlakovým regulátorom, kondenzátor, podtlakový regulátor predstihu, odstredivý regulátor, rozdeľovač...a konečne: zapaľovacie sviečky benzínových motorov. 

Sú to také malé elektrické zariadenia  vretenovitého tvaru so závitom na konci, zaskrutkované priamo do hlavy každého valca, dotesnené medenou podložkou. Do spaľovacieho priestoru vyčnieva len koniec sviečky, ktorý iskrí a volá sa írečito: iskrište.

 

Zapaľovaciu sviečku tvoria dve elektródy, stredná a vonkajšia, uzemňovacia. Stredná elektróda je obklopená izolátorom, jeho spodná časť je zalisovaná do plášťa sviečky. Tam je závit na upevnenie sviečky priamo do hlavy valca, na spodnej časti závitu je vonkajšia elektróda.

Práve vzdialenosť medzi elektródami je zásadne dôležitým atribútom. Ak je vzdialenosť malá, iskra je slabá, pri veľkej vzdialenosti sviečka vynecháva. Vzdialenosť medzi elektródami je niekde medzi 0,5 až 1,2 mm. 

Podľa typu výboja rozlišujeme sviečky s iskrovým výbojom, v ktorých iskra preskakuje zo strednej elektródy na uzemňovaciu elektródu cez vzduch alebo cez zmes paliva so vzduchom. Iskra sviečok s kĺzavým výbojom skĺzne vzduchom zo strednej elektródy na uzemňovaciu elektródu.

 

Tieto malé zázraky sú v pekle spaľovacieho priestoru vystavené neuveriteľne nepriaznivým podmienkam: odolávajú výkyvom tlakov 0,09 až 6 MPa, výkyvom teplôt od 100 až do 2500 °C, zapaľovaciemu napätiu až 40 kV a prúdu 300 A. Musia odolávať aj chemickým procesom, ktoré atakujú vlastnosti materiálu sviečok a musia zvládať až 66 preskokov iskry za sekundu. Neuveriteľné, však? A k tomu všetkému ešte na rozdiel od žhaviacich sviečok pracujú neustále počas chodu motora. Extrémne namáhanie v extrémnych podmienkach sú dôvody, prečo treba zapaľovacie sviečky pomerne často kontrolovať a vymieňať. Bežná zapaľovacia sviečka má životnosť 30 až 60 tisíc najazdených kilometrov. Elitné sviečky vydržia fungovať až 90 tisíc kilometrov.

Ak zapaľovacie sviečky nefungujú, ako treba, napríklad prerušovane, motor beží na menej valcov, trhá, má nepravidelný chod, vibruje a vydáva nie celkom bežný zvuk. Skúsený vodič počuje a cíti, že  má problém so sviečkami. Ak vie aj to, ako sviečka funguje, mal by dokázať aj odhaliť, kedy má jeho sviečka svoje dni. Napríklad ak pri štartovaní nechce chytiť motor, treba ho otvoriť a jednoducho sviečky skontrolovať. Ak je sviečka suchá, máme problém so vstrekovaním paliva. Ak je celá mokrá od benzínu, problém je v samotnej sviečke, alebo elektrickom okruhu. Ak sa sviečka tvári normálne, problém môže byť kdekoľvek inde v zapaľovacej sústave.

Tu by naša laická „samo diagnostika“ mala skončiť a ak nepomôže jednoduchá výmena sviečok, auto dotlačíme,  potiahneme alebo dáme odtiahnuť do najbližšieho servisu. Aby sa niečo podobné nestalo, jednoduchou prevenciou je pravidelná výmena sviečok. V súčasnosti existujú stovky rôznych druhov zapaľovacích sviečok od rôznych výrobcov. Sú to ale všetko normované výrobky, čo prakticky znamená, že ak kúpite akúkoľvek sviečku, mala by mať rovnaké vlastnosti, ako hocijaká iná od iného výrobcu s iným menom a označením. V každom prípade odporúčame používať sviečky rovnakého typu a výrobcu, ako odporúča výrobca vášho auta.  Do svojho  Porsche predsa nebudeme pchať sviečky, určené a odporúčané pre Dacie. A naopak.

 

Žhaviace, žeraviace sviečky vznetových motorov

Štíhlejšie sestry zapaľovacích sviečok nájdeme výhradne v zážihových, teda vznetových spaľovacích motoroch so samočinným zapaľovaním rozprášeného paliva. Ich úloha, funkcia a činnosť je iná, ako funkcia zapaľovacích sviečok benzínových motorov.

Žhaviace  sviečky doslova rozpaľujú dieselový, naftový motor a uľahčujú tak jeho štart.

Tieto malé štíhle elektrické zariadenia sú v hlave každého valca  vznetového  motora a ich úlohou je vytvoriť dostatok tepla, aby mohol agregát naštartovať. Žhaviace sviečky na rozdiel od zapaľovacích nepracujú počas celého chodu motora, ale len počas žhaviaceho procesu, ktorý má tri fázy.

Predžhavenie beží vtedy, keď je kľúč v druhej polohe a na palubovke svietia kontrolky, vrátane kontrolky žhavenia. Aj počas štartovania motora žhaviče pália naplno. Poslednou fázou je po naštartovaní motora jeho dožhavenie. Dĺžka tejto fázy závisí od vonkajšej teploty a teploty chladiacej kvapaliny. Ak vonku mrzne ako na Sibíri, dožhavenie trvá dlhšie, niekedy aj 20 sekúnd. Počas tejto fázy sa znižuje množstvo škodlivín vo výfukových plynoch, palivo sa postupne lepšie spaľuje a motor prechádza do hladšieho chodu.

 

Malá, štíhla žeraviaca sviečka má priemer 4 až 6 milimetrov a v priebehu niekoľkých sekúnd dokáže vyvinúť teplotu okolo 850 °C. Najmä pri motoroch s priamym vstrekovaním paliva je štíhlosť žhaviacich sviečok žiadaná. Treba, aby boli čo najtenšie, aby sa predchádzalo víreniu nafty vo valci.

 

Pri moderných naftových agregátoch by mala byť životnosť žhaviacich sviečok rovnaká, ako životnosť celého motora. Takže vás výmena žhavičov pravdepodobne ani nečaká. Staršie nafťáky ale vyžadujú výmenu žeraviacich sviečok približne po najazdení 30 až 90 tisíc kilometrov.  Rozptyl je pomerne široký preto, že životnosť žhavičov závisí od počtu štartov. Pri výmene žhaviacich sviečok platí jediné pravidlo: ak meníme, tak všetky sviečky naraz.

Žhaviace sviečky a celý proces žhavenia sú tak dôležité, že majú na palubovke aj svoju vlastnú kontrolku. Tá je v permanencii najmä v zime, keď dostáva celý žhaviaci systém poriadne zabrať. Ak kontrolka žhavenia zasvieti po otočení kľúčika do druhej polohy, všetko je tak, ako má byť, kontrolka signalizuje začiatok procesu žhavenia, jeho prvú fázu, predžhavenie. Keď je dožhavené, kontrolka zhasne a môžete štartovať. Ak kontrolka ale nemieni zhasnúť a svieti alebo bliká ďalej, snaží sa signalizovať nešpecifikovaný problém motora.

Keďže za svietením kontrolky je riadiaca jednotka motora, ide o niektorú z viacerých možných chýb,  priamo ovplyvňujúcich chod motora. Problém ale môže byť aj v samotnej riadiacej jednotke. Alebo v žhavičoch a okruhu žhavenia, palivovom čerpadle, vstrekovacom čerpadle, ventile počiatku vstreku, nastavovači množstva paliva. Alebo môžu blbnúť snímače: otáčok motora, polohy pedálu akcelerácie, zdvihu ihly, či polohy regulačného šupátka čerpadla...Môžu to byť aj spínače  brzdového pedálu, alebo brzdových svetiel. Nech už je príčina akákoľvek, návšteva servisu a diagnostika je riešením.

So žhaviacimi sviečkami a ich trápením pri štartovaní za studena súvisí aj ďalšia dôležitá rada.

Štartovanie za studena v zime dokáže dokonale preveriť nielen  kondíciu žhaviacich sviečok, ale aj  kompletný agregát. Dokonca odborníci na predaj jazdeniek odporúčajú kupovať ojazdený diesel zásadne v zime a predvádzačku začať štartovaním dokonale vymrznutého auta. Prvý štart po mrazivej noci prezradí vycvičenému uchu veľa o kondícii motora a jeho príslušenstva, napríklad vstrekovačov paliva a žhaviacich sviečok .

Tak nech vám teda stírače stírají, světla svítí a sviečky zapaľujú, žeravia a žhavia tak, ako majú.

Máte otázku?

Ak máte akúkoľvek otázku ohľadne nášho sortimentu, prípadne ste nenašli súčiastku, ktorú ste hľadali, zavolajte nám: +421 908 877 877

Bezplatná doprava

Pre všetky objednávky v cene nad 70€ v rámci Slovenska zasielame zdarma. Pri nákupe nad 50€ od nás dostanete darček zadarmo.

Nič nenájdené.

Pokúste sa výrobok popísať presnejšie, môžete použiť:
Názov (napr. "Olejový filter")
Výrobca (napr. "BOSCH")
Príslušné vozidlo (napr."Škoda Octavia")
TecDoc kód
EAN