Tempomat a ako s ním správne pracovať

Nevieme si bez neho predstaviť dlhšiu cestu. Ak dostaneme do rúk cudzie auto a máme ho šoférovať na dlhšiu trasu, automaticky ho hľadáme. Kde sa zapína? Alebo tu nie je? Veríte však, že ho nájdete. Nechcete, aby Vám odpadla noha. Každý z nás si presne pamätá na život pred tempomatom. Časté prestávky počas jazdy na vystretie sa a zotavenie pravej nohy boli bežnou rutinou. Dnes je súčasťou každého moderného auta. I do starších modelov ho možno dokúpiť. V článku si povieme, ako a prečo vznikol, aké typy tempomatov poznáme a ako s ním pracovať, aby bola jazda čo najhospodárnejšia a zároveň najkomfortnejšia.

 

Cruise control oslávil výročie

 

V roku 2018 oslávil 70 rokov od svojho vynájdenia. Mnohí moderní používatelia udržiavača konštantnej rýchlosti ani len netušia, že tempomat vynašiel slepý vynálezca.

 

Je to vôbec možné?

 

Ralph Rowe Teetor bol americký vynálezca a strojný inžinier, napriek tomu, že od piatich rokov bol slepý. Dal svetu ďalší úžasný príklad, že handicap nemusí človeka zlomiť. Naopak posilnil ho a doviedol k úžasnému objavu.

 

Ako ho objavil?

 

Keďže bol slepý, vždy ho niekto musel odviezť. Pri jednej ceste, keď ho viezol jeho právnik, dostal nápad. Všimol si, ako dokáže vodiča rozptýliť rozhovor so spolujazdcom.

 

Právnik počas rozprávania spomaľoval, keď prestal hovoriť, opäť zrýchlil. Ralph si všimol, že toto sa opakovalo, vždy keď právnik začal a prestal hovoriť. Bol z toho frustrovaný a rozmýšľal nad zariadením, ktoré by to zmenilo.

 

Druhý dôvodom bolo zvýšenie bezpečnosti jazdy. Výsledný vynález si dal patentovať. Mal viacero pomenovaní, najviac sa udomácnil Cruise Control, po slovensky tempomat.

 

Už v roku 1958 bol prvýkrát umiestnený v sériovo vyrábanom automobile. Spomínaným priekopníkom bol Chrysler Imperial.

 

Dnes po 70 rokoch si uvedomujeme jeho bezpečnostnú časť iba minimálne. Pre súčasného vodiča je nástrojom na zvýšenie pohodlia jazdy.

 

 

Hlavná funkcia

 

 Vysvetľovať na čo sa používa tempomat na portáli s autodielmi je ako vysvetľovať 5 ročnému dieťaťu, čo je zmrzlina.

 

Každý predsa vie, že …

 

            - automaticky udržuje konštantnú rýchlosť automobilu

            - požadovaná rýchlosť sa nastavuje na volante alebo páčkou pod volantom

            - po nastavení rýchlosti vozidlo automaticky udržiava rýchlosť

            - vodič môže dať nohu dolu z plynového pedálu

            - šofér sa venuje iba krúteniu volantu, smerovkám a hlasitosti na rádiu

            - na volante či páčke pod volantom je možné jemne upravovať rýchlosť automobilu

            - po zošliapnutí spojky alebo brzdy sa tempomat automaticky deaktivuje

            - moderné tempomaty dokážu automaticky dodržiavať vzdialenosť za vozidlom

 

 

 

Typy tempomatov

 

Poznáme dva druhy tempomatov:

 

 

 

 

Pasívny udržiavač rýchlosti

 

Princíp nastavenia rýchlosti spočíva v porovnaní hodnoty okamžitej rýchlosti, ktorú systém zistí napríklad z riadiacej jednotky ABS/ASR s hodnotou zvolenou vodičom pomocou ovládača tempomatu.

 

Pri stlačení páčky tempomatu sa tak požadovaná rýchlosť uloží ako skutočná.

 

K ovládaniu škrtiacej klapky pri zážihových motoroch, resp. regulačného systému vstrekovacieho čerpadla, sa využíva elektromotor ako akčný člen.

 

Pre správnu funkciu tempomatu je tiež dôležitý spínač brzdového a spojkového pedálu.

 

Pozor: tempomat nepoužívajte na úsekoch s veľkým počtom zákrut, na zasneženej, zľadovatelej či rozbitej vozovke  alebo v hustej premávke.

 

 

Adaptívny tempomat

 

Je vylepšením klasického pasívneho tempomatu. Pod skratkou ACC sa skrýva anglický názov Adaptive Cruise Control.

 

Dokáže automaticky regulovať rýchlosť v nadväznosti na premávku pred sebou bez zásahu vodiča.

 

Vyhodnocuje blížiace sa prekážky pomocou laserového alebo mikrovlnného radaru. Väčšinou ide o pomalšie idúce vozidlá.

 

ACC upozorní vodiča, pripraví brzdový systém na prudké brzdenie a automaticky začne znižovať rýchlosť, ak zistí, že sa automobil príliš rýchlo približuje k prekážke.

 

ACC poskytuje 4 programy na udržiavanie odstupu. Pri programe sport udržuje ACC iba malý odstup od vozidla pred ním. Keď prekážka zmizne, razantne zrýchli na vodičom nastavenú rýchlosť.

 

Ostatné programy sa zameriavajú na špecifické situácie napr: jazda po okresných cestách, plynulá jazda v kolónach či jazda s prívesom.

 

 

 

Ako ho správne používať

 

Tempomat zapínajte, keď  je pravdepodobnosť, že pôjdete úsekom s konštantnou rýchlosťou. Ideálnym miestom na používanie sú rýchlostné cesty a diaľnice. Využijete ho však aj na okresných cestách.

 

Ak máte adaptívny tempomat využívajte programy, ktoré ponúka. Sú uspôsobené tak, aby Vám poskytli maximálny komfort pri rôznych typoch ciest.

 

Pri nízkych rýchlostiach ho radšej vypnite. Sám sa deaktivuje pri nižšej rýchlosti ako je 30 km/h.

 

V prípade zlého počasia a za zhoršenej kvality vozovky ho radšej vypnite a spoliehajte sa na vlastné schopnosti.

 

ACC nereaguje na stojace prekážky, protiidúce vozidlá či motocykle. Preto vždy sledujte dianie na ceste. Predsa je to len stroj a je omylný.

 

Pri adaptívnom tempomate si nastavujete okrem rýchlosti aj vzdialenosť, akú má auto dodržiavať od vozidla pred ním.

 

Pred jazdou vo vozidle, ktoré je vybavené ACC, si na prednej maske nájdite radarový snímač. Budete to mať jednoduchšie neskôr, keď sa zašpiní. Systém Vás o tom bude informovať. Vtedy je dobré mať po ruke niečo, čím ho viete očistiť. Keďže ste si ho pred jazdou našli, bude to veľmi krátka zastávka.

Máte otázku?

Ak máte akúkoľvek otázku ohľadne nášho sortimentu, prípadne ste nenašli súčiastku, ktorú ste hľadali, zavolajte nám: +421 908 877 877

Bezplatná doprava

Pre všetky objednávky v cene nad 70€ v rámci Slovenska zasielame zdarma. Pri nákupe nad 50€ od nás dostanete darček zadarmo.

Nič nenájdené.

Pokúste sa výrobok popísať presnejšie, môžete použiť:
Názov (napr. "Olejový filter")
Výrobca (napr. "BOSCH")
Príslušné vozidlo (napr."Škoda Octavia")
TecDoc kód
EAN