Odhaľte s nami podrobnosti o spojke v aute.

Spojka sa nachádza v každom automobile a tvorí jeho dôležitú súčasť. Využíva sa najmä pri každom rozjazde auta, tiež pri zaraďovaní (podraďovaní) prevodových stupňov a rovnako aj pri úplnom zastavení vozidla. Okrem toho sa využíva na prerušenie prenosu hnacieho okamihu motora na prevodovku a tiež na kolesá auta. Púšťaním spojky ju celú aktivujeme, jej stlačením ju naopak deaktivujeme.


Aj keď spojku využívame pri každej jazde nespočetné množstvo, nie každý dobre vie a pozná správny princíp jej práce, ako aj jej úlohu v aute a to, čo ju poškodzuje najviac. Vždy pri každej jazde svojím autom by sme mali s ňou zaobchádzať tak, aby vydržala čo najdlhšie v dobrej kondícii. Nakoľko s poškodenou spojkou sa každé auto stáva nefunkčným a neovládateľným na sto percent. Pamätajme vždy na to, že stláčanie pedálu spojky je rezké a púšťanie (jej uvoľňovanie) musí byť zase súvislejšie a pomalšie.
Ak hovoríme o spojke, nehovoríme konkrétne o ľavom pedáli, ktorý sa nachádza vedľa brzdového pedála v kabíne vozidla. Samotný spojkový pedál je iba zariadenie na ovládanie spojky, ktorú nájdeme medzi prevodovkou a motorom (respektíve motorovou časťou auta).


Pokiaľ stlačíme ľavý spojkový pedál v aute pravou nohou, vznikne tlak a sila, prenášaná až k samotnej spojke. Celý tento úkon je umožnený lankom alebo pomocou dvoch piestikov. Ak pedál spojky nezatlačíme, spojka je v zábere a motor v tomto okamihu poháňa hriadeľ na prevodovke. Na druhej strane, ak pedál stlačíme, spojka sa odpojí a prevodovka tak nebude poháňaná. V tomto prípade je možné preraďovať prevodové stupne.

Aké sú hlavné súčasti spojky v aute?

Budeme hovoriť o častiach jednokotúčovej mechanickej spojky. Je to lamela respektíve spojkový kotúč, zotrvačník, spojkové obloženie, prítlačné pružiny a vypínací mechanizmus.

Čo môže spojku poškodiť najviac?


Ako každý mechanizmus a diel v aute sa môže časom pokaziť a narušiť. Rovnako je tomu aj pri spojke. Nie je sa čo čudovať, ak sa po niekoľkých tisícoch kilometrov ohlásia nejaké tie problémy. Je to diel, ktorý patrí k tým najviac využívaným vo vozidle a zároveň aj zaťažovaným. Ako sa k nej správate vy? Dávate spojke zabrať každý deň, držíte ju až priveľmi, jazdíte do strmých kopcov a rozbiehate sa tak, že spôsobujete v kabíne štipľavý zápach zo spojky? Nie je to dobré a správne pre spojku. Čo teda spojke škodí najviac a čo ju môže časom úplne poškodiť? Opakované a pričasté stláčanie spojke škodí. Až natoľko, že prítlačné ložisko sa vždy oprie o pružinu a ak sa dostanú na rovnakú rýchlosť, budú sa opierať priamo o seba, čo spôsobí až prílišné opotrebenie, obe časti prasknú respektíve zlomia sa. Spojke neprospieva ani odpájanie na dlhý čas pri preraďovaní rýchlostí. Nie je správne držať veľmi dlho spojku pri preraďovaní. Ak to máte vo zvyku robiť, tak rýchlo to zmeňte. Trpí najmä ložisko v spojke, ktoré sa takýmto štýlom jazdy veľmi rýchlo poškodí a bude potrebné ho vymeniť. Tiež dávajte pozor na preťažovanie spojky, najmä prevážaním ťažkého nákladu svojím vozidlom. Obzvlášť nebezpečným pre spojku a jej životnosť je preťažovanie auta a rozbeh do kopca. Spojka sa často prehrieva a znižuje sa jej životnosť.


Aké sú časté chyby spojky?


Každý problém s autom je nepríjemný, avšak problém so spojkou je jedným z tých najhorších, ktoré môžete zažiť. Určite nie je dobré a bezpečné jazdiť so zlou spojkou, ktorá nezaberá vôbec alebo zaberá veľmi zle, napríklad príliš vysoko. Vedzte že, ak spojka prešmykuje, je to problém a vážna chyba spojky. Tiež ak spojka nedokáže vypnúť, respektíve ak spojka myká alebo je prihlasná pri jej používaní, jedná sa o chybovosť spojky. Vtedy je potrebné čo najskôr pristúpiť k jej výmene za novú.
Čo ak spojku potrebujete vymeniť za novú?
Ak ste najazdili svojím autom už niekoľko desiatok tisíc kilometrov alebo ste jej dali zabrať už pri menšom počte kilometrov, nie je sa čo čudovať, že sa ohlási niektorá z vyššie uvedených chýb spojky. Spojka patrí k najviac opotrebovávaným dielom v aute. S tým musí rátať každý motorista a preto by sa mal snažiť pracovať so spojkou tak, aby ju zaťažoval čo najlepšie. Ak sa objaví niektorá z chýb spojky, je dôležité bezodkladne zájsť s autom do servisu na výmenu spojky. Nový diel spojky si môžete vybrať podľa roku výroby, značky a modelu vozidla, či konkrétnej motorizácie aj na našej stránke www.pdmauto.sk/autodiely. Je to veľmi jednoduché a zvládne to každý bez najväčších problémov.

Čo dodať na záver nášho článku? Ak už viete, ako spojka funguje, z čoho sa skladá, aké môžu nastať poruchy a čo by ste mali respektíve nemali robiť, aby vydržala čo najdlhšie, môžete pokojnejšie jazdiť so svojím tátošom. Ak sa k ľavému pedálu v kokpite aute začnete správať šetrnejšie a ohľaduplnejšie, odvďačí sa vám tým, že vás nikdy nesklame v kopci, pri preraďovaní rýchlostných stupňov alebo pri zastavení vozidla.

Máte otázku?

Ak máte akúkoľvek otázku ohľadne nášho sortimentu, prípadne ste nenašli súčiastku, ktorú ste hľadali, zavolajte nám: 0918 792 522

Bezplatná doprava

Pre všetky objednávky v cene nad 70€ v rámci Slovenska zasielame zdarma.

Nič nenájdené.

Pokúste sa výrobok popísať presnejšie, môžete použiť:
Názov (napr. "Olejový filter")
Výrobca (napr. "BOSCH")
Príslušné vozidlo (napr."Škoda Octavia")
TecDoc kód
EAN