Zabráňte zime, aby spôsobila škody na vašom aute.

Včasná príprava automobilu na náročnejšie zimné obdobie je jedna vec, jeho prevádzka zase vec druhá. Práve pri prevádzke veľa z nás motoristov robí chyby, ktoré sa neskôr môžu odzrkadliť na zvýšených nákladoch na opravy. Čo robiť, aby sme zaťažovali nevhodnou prevádzkou svoj automobil čo najmenej? Okrem toho ešte viac užitočných rád a informácií prinášame v tomto článku.

Sneh, mráz, nízke teploty

Sneh, mráz, či nízke teploty znamenajú pre prevádzku auta úplne charakteristické predpoklady. Myslíme si, že prezuť pneumatiky na zimné a myslieť na opatrnejšiu prácu s plynovým pedálom na zasnežených a zamrznutých cestách, je to jediné a najdôležitejšie, čo nás musí zaujímať. Pravda je však taká, že automobil sa dá poškodiť, či zničiť aj iným spôsobom, ako iba zrážkou, či nárazom.

Ak máte garáž, je to výhra pre vaše auto

Pokiaľ mávate vozidlo cez noc pod holým nebom, môže to byť problém pre jeho samotnú prevádzku. Musíte pochopiť, že takto stojace vozidlo vonku (ak nemáte možnosť garážovania), bude premrznuté a celé studené. A to nehovoríme iba o jeho interiéri, ale aj o exteriéri, motore a prevodovke nevynímajúc. Všetky súčasti vozidla sú stuhnuté a ohrievajú sa pomalšie. Znamená to aj to, že sú zraniteľnejšie pri nesprávnom zaobchádzaní s nimi.

Správny šofér preto musí dbať na niekoľko zásad na predĺženie životnosti samotných dielov automobilu:

1. Správny výhľad aj v zime je základ

Isto to poznáte. Sadnete rýchlo do auta, naštartujete a chcete vyraziť. Avšak zahmlené sklá vám nedovolia ďaleko zájsť. Je to veľmi nepríjemná záležitosť, ktorá sa zhoršuje ešte viac, ak sa vám počas jazdy vyrúti oproti ďalší motorista. Neodporúčame vyraziť na cestu so zahmlenými a zarosenými sklami vo vozidle, nakoľko riziko nárazu, či nehody sa zvyšuje niekoľkonásobne.
Samotnú situáciu môžete vylepšiť ošetrením čelného skla špeciálnym prípravkom, dostupným v každom dobrom obchode s autodoplnkami. Avšak ešte pred samotnou aplikáciou preverte, či nemáte upchatý filter v kabíne vášho auta. Ak je upchatý a starý, je čas ho vymeniť, pretože rosenie a zahmlievanie skiel budete musieť riešiť oveľa častejšie, aj keď použijete spomínaný špeciálny prípravok voči tomuto neduhu. Výmena tohto filtra nie je vôbec nákladnou záležitosťou, avšak dokáže veľmi pomôcť a eliminovať spomínané problémy.
V súvislosti s výhľadom sa spájajú aj problémy s primrznutými stieračmi počas zimného času. Nikdy ich neodtŕhajte nasilu od skla, pretože môžete tak poškodiť gumové časti stieračov a tak ich úplne znehodnotiť. Následne si tak môžete privodiť poškriabanie skla pri ich pustení. Rovnako neodporúčame liať horúcu vodu na ne, pretože v súvislosti s prudkými výkyvmi teplôt poškodíte čelné sklo vozidla. Skúste ich radšej poliať nemrznúcou zmesou do ostrekovačov a následne jemne použite škrabku na ľad.

2. Pozor na studené štarty

V minulosti sme sa držali pravidla, že počas zimy treba nechať motor zahriať. V súčasnosti sa táto „taktika“ zdá ako zbytočná a neúčinná. Spomalená jazda pri nízkych otáčkach je pre automobil a jeho súčasti lepším variantom.
Olej ako hlavné mazivo motora sa takto dostane skutočne všade, kde je to potrebné a okrem motoru začnú lepšie pracovať aj zvyšné súčasti vozidla, ktoré dostali vonku zabrať pri nízkych teplotách. Všetky súčasti vozidla, ako napríklad prevodovka, motor, tlmiče, diferenciál a iné sa takto pomaly a spoločne zahrejú. Olej v zimných mesiacoch stráca na tekutosti, niektorý viac, iný menej. To je fakt a nič s tým nespravíme.
Ak máte vozidlo s olejom 10W-40, môže sa vám stať, že motor síce hučí viac, ale auto dobre neťahá. Práve spomínanou jazdou v nízkych otáčkach a postupným zohrievaním všetkých súčastí sa situácia po chvíle zmení a zlepší zároveň. Pokiaľ máte vo svojom vozidle redšiu náplň, čiže olej s označením 5W-40, máte o niečo lepší výhľad v zimnom období. Ale aj v tomto prípade môže dôjsť k istému bodu tuhnutia. Takisto platí spôsob postupného zahrievania aj pre ostatné časti vozidla, či motora, ako napríklad pri diferenciáli, či pri prevodovke, atď. . Všetko postupne zahrejte a až potom šliapnite viac na plyn.
V tomto smere sú dieselové motory viac náchylnejšie na poruchy. Odporúčame prvých desať až dvadsať kilometrov jazdiť s vozidlom veľmi opatrne a šetrne. Benzínové motory sú v tomto smere oveľa rýchlejšie zahriate v chladnom zimnom období. Ak by ste vytáčali motor už za studena, obzvlášť pri vznetových motoroch hrozí prasknutie hlavy valcov. Ak máte turbo, platí to isté, ako v letnom čase - pri dojazde do cieľa ho nechajte chvíľu vychladnúť pri voľnobehu.

3. Niekedy iba zimné „gumy“ nestačia

Stať sa to môže každému. Síce máte zimné gumy, ale pri jazde mimo mesta sa vám ľahko môže stať, že so svojím vozidlom zapadnete v snehu. Zimné pneumatiky pri vyššej vrstve snehu na ceste nemusia stačiť. V takomto prípade by ste mali mať vo výbave snehové reťaze. Aj keď snehové reťaze máte na kolesách, musíte vedieť pracovať opatrne aj s plynovým pedálom, aby ste sa nezahrabali ešte viac.

4. Čo, ak udrú „veľmi“ silné mrazy

Pokiaľ aj túto zimu prituhne a teplota sa priblíži k hodnote -15 až -20 ˚C, môže sa vám pritrafiť problém so štartovaním, i keď máte novú batériu, či vozidlo. Ale hovoríme skôr o vozidlách s dieselovým motorom. V tomto prípade je dobré dbať na plnú nádrž a naftu ošetriť vhodným aditívom na nižšie teploty v zimnom období. Tankujte na overených a osvedčených čerpacích staniciach, kde nehrozí nebezpečenstvo natankovania nekvalitného paliva. Rovnako existuje aditívum aj do benzínu, no nie je nevyhnutné ako aditívum do nafty a naftového motora. Pri benzínovom motore sa snažte z času na čas predovšetkým v zimnom období natankovať kvalitnejšie palivo (nitro benzín) s cieľom prečistenia motora od usadenín, ktoré znižujú jeho výkon a tankovať plnú nádrž. Takto predídete možným problémom s motorom, či palivovým systémom, respektíve v konečnom dôsledku aj so štartovaním, ktoré vás môže skutočne poriadne „naštartovať“, ak sa vám pritrafí práve vtedy, keď to čakáte najmenej.


Myslíte si, že sa vám tieto rady na zimu nezídu? Nikdy nehovorte nikdy, pretože zima vie dokonale prekvapiť a potrápiť aj toho najskúsenejšieho motoristu. Myslite na to vopred, aby ste boli dostatočne pripravení na všetko.

Máte otázku?

Ak máte akúkoľvek otázku ohľadne nášho sortimentu, prípadne ste nenašli súčiastku, ktorú ste hľadali, zavolajte nám: 0918 792 522

Bezplatná doprava

Pre všetky objednávky v cene nad 70€ v rámci Slovenska zasielame zdarma.

Nič nenájdené.

Pokúste sa výrobok popísať presnejšie, môžete použiť:
Názov (napr. "Olejový filter")
Výrobca (napr. "BOSCH")
Príslušné vozidlo (napr."Škoda Octavia")
TecDoc kód
EAN