Žhaviace sviečky. Ako fungujú a na čo sú dobré?

Poznáte to... Vonku zima, ale vaše auto neštartuje podľa vašich predstáv. Autobatéria je v poriadku, rovnako tak palivo v nádrži. Kde môže byť problém? Napríklad v žhaviacich sviečkach, ľudovo povedané žhavičoch.

Na úvod nášho článku si vysvetlíme ako funguje vznetový motor. Ten na rozdiel od zážihového motora pracuje tzv. samozážihom. Vzduch, ktorý je nasávaný do valcov je kompresiou zohrievaný na približne 700 až 900°C, čo pri vstrekovaní paliva vedie k zážihu motora. Ak je však potrebný štart motora v zlých podmienkach (studený štart alebo mráz), je nutné priviesť prídavné teplo do spaľovacieho priestoru. V princípe fungujú žhaviče ako ponorné variče: elektrická energia je vedená odporom špirály, ktorá sa tým silne zahrieva (v prípade keramických žhavičov až do približne 1000°C). Toto teplo značne vylepší schopnosti motora naštartovať. Teplo vyvíjané žhavičmi okrem toho optimalizuje spaľovanie a tým znižuje dymivosť a emisie škodlivín. Žhaviče sú namontované v hlave valcov, pričom žhaviaca tyčinka zasahuje do žhaviacej komôrky, prípadne do predkomôrky. Žhaviaca tyčinka by však mala byť umiestnená presne na okraji oblaku rozvíreného paliva. Týmto spôsobom sa teplo aplikuje presne tam, kde je potrebné. V žiadnom prípade však nesmie zasahovať do spaľovacieho priestoru, pretože by nebolo zaručené správne rozprášenie paliva a tým vytvorenie zážihu schopnej zmesy vzduchu a paliva.

Žhaviaci proces:
Samotné žhavenie (predžhavenie) trvá 3 až 7 sekúnd, v závislosti od teploty okolia
Štartovanie motora
Dožhavenie – môže trvať aj viac ako päť minút od štartu, dôležitá je teplota chladiacej kvapaliny a vonkajšia teplota

Kovové kolíkové žhaviace sviečky patria medzi najbežnejšie používané a majú výhrevnú špirálu i žhaviacu tyčinku z kovu odolného vysokým teplotám. Keramický materiál (obvykle oxid horčíka) chráni výhrevnú špirálu pred vibráciami a nárazmi. Oxid horčíka je navyše mimoriadne dobrým vodičom tepla a vzniknuté teplo tak môže efektívne a rýchlo odovzdať smerom von.

Modernejšie (používané v najnovších a najmodernejších dieselových motoroch) žhaviace sviečky sú keramické. Oproti bežným kovovým kolíkovým žhaviacim sviečkam má výhrevná špirála keramického žhaviča mimoriadne vysoký bod tavenia (žhavenia). Okrem toho je obklopená silikónovým nitritom, čo je extrémne odolný keramický materiál. Súčinnosť výhrevnej špirály a keramického plášťa umožňuje dosiahnutie vysokých teplôt a extrémne krátkych časov predžhavenia vďaka vynikajúcej teplotnej  vodivosti. Okrem toho môžu byť keramické žhaviace sviečky konštruované ako podstatne menšie, čo je dôležité pri moderných dieselových motoroch.

Výmena samotných žhavičov patrí medzi ľahké mechanické úkony. Napriek tomu však odporúčame zveriť demontáž a montáž žhavičov do rúk mechanikom v autoservise. Dôvodov je viacero, azda najznámejším a najčastejším problémom je zlomenie starého žhaviča. V tom prípade už je potrebné využiť služby skúsených odborníkov a nezriedka sa tak výmena predraží o 50 až 100 eur, pretože je potrebných niekoľko úkonov – vytiahnutie (odvŕtanie) starého žhaviča, vyčistenie šachty žhaviacej sviečky a oprava, resp. prečistenie závitu.

Životnosť žhavičov končí približne po 30 000 najazdených kilometroch (resp. 2 rokoch používania). Postup pri výmene je nasledovný:
Odpojenie autobatérie
Výmena žhavičov (odporúča sa vymeniť všetky). Je potrebné dbať na dôslednú kontrolu a zabrániť nečistotám v prieniku do spaľovacieho priestoru. Nové žhaviče je potrebné dotiahnuť max. uťahovacím momentom 20-25 Nm.
Zapojenie autobatérie

Aké bývajú najčastejšie poruchy starých žhavičov?
Tepelné preťaženie starej žhaviacej sviečky
Skrat alebo prerušenie elektrických kontaktov žhaviča
Poškodenie počas používania, nadmerné opotrebovanie
Mechanické poškodenie starej žhaviacej sviečky

Na záver si zopakujme: Žhaviče v zlom technickom stave spôsobujú nadmerné zvýšenie spotreby, zvýšenie hodnôt emisií, nadmerný hluk, stratu výkonu vozidla až možné poškodenie motora.

V predaji na našom e-shope nájdete žhaviče renomovaných značiek NGK, BERU, BOSCH, DENSO, DELPHI a mnohé ďalšie.

Značka NGK patrí medzi najstaršie značky v segmente dodávateľov autodielov. História tejto renomovanej japonskej značky sa datuje až do roku 1936. V súčasnosti patrí medzi dodávateľov zapaľovacích sviečok a žhavičov do automobilov Honda, VW, Mercedes, Aston Martin, Peugeot  a BMW.


Značka žhavičov a zapaľovacích sviečok BOSCH patrí medzi najznámejšie a najrenomovanejšie značky v autopriemysle. Táto známa nemecká spoločnosť dodávate zapaľovacie sviečky a žhaviče značkám VW, Škoda, Seat, Audi, BMW.

Značka BERU je nemecká, história sa datuje do roku 1912, kedy spoločnosť založil Albert Ruprecht. BERU patrí medzi lídrov na trhu, zapaľovacie sviečky a žhaviče tejto firmy nájdete vo vozidlách značiek Peugeot, Citroen, Renault, BMW, Mercedes a VW.

Medzi popredných japonských dodávateľov zapaľovacích sviečok a žhavičov patrí i firma DENSO. Produkty tejto spoločnosti nájdete vo vozidlách Ford, Fiat, Toyota, Lexus, Honda a Nissan.

Veríme, že na www.pdmauto.sk si vyberiete z našej bohatej ponuky žhavičov a zapaľovacích sviečok. Želáme príjemné nakupovanie.

Máte otázku?

Ak máte akúkoľvek otázku ohľadne nášho sortimentu, prípadne ste nenašli súčiastku, ktorú ste hľadali, zavolajte nám: 0918 792 522

Bezplatná doprava

Pre všetky objednávky v cene nad 70€ v rámci Slovenska zasielame zdarma.

Nič nenájdené.

Pokúste sa výrobok popísať presnejšie, môžete použiť:
Názov (napr. "Olejový filter")
Výrobca (napr. "BOSCH")
Príslušné vozidlo (napr."Škoda Octavia")
TecDoc kód
EAN