Zlozvyky za volantom: Najčastejší je preceňovanie svojich schopností.

Je normálnym javom, že každý z nás motoristov má svojský štýl jazdy so svojím štvorkolesovým miláčikom. Žiaľ, niektoré prejavy na cestách by sa mali vyskytovať čo najmenej, respektíve nemali by sa vyskytovať vôbec. Dnes si predstavíme niektoré práve z tých najnebezpečnejších a najčastejšie sa vyskytujúcich zlých návykov motoristov na cestách. Možno sa v nich nájdete a uvedomíte si, čo robíte a ako to môže byť nebezpečné nielen pre vás, ale aj ostatných účastníkov cestnej premávky.

Nevhodná rýchlosť 

Nevhodnú, či neprimeranú rýchlosť vo všeobecnosti zaraďujeme k najčastejšie sa vyskytujúcim problémom na našich cestách. Veľa vodičov preceňuje svoje schopnosti a jazdí často neprimerane a nevhodne, najmä čo sa týka nesprávnej rýchlosti v daných častiach mesta, dediny, diaľnice, ciest I., II., III. triedy, či ich okolitých častí. V tejto súvislosti sa jeden zlý návyk spája s ďalšími, ako napríklad zlý odstup od vozidla, predbiehanie pred zákrutou, mostom, či tunelom alebo v iných miestach, kde nie je dobrý výhľad. S neprimeranou rýchlosťou však súvisia aj ďalšie zlozvyky, ktorým sa však nebudeme venovať až tak podrobne v našom článku.

Nevyužívanie smerových svetiel 

Ďalší z častých zlozvykov niektorých motoristov. Môžeme sa iba domnievať, z akého dôvodu mnohí šoféri nepoužívajú pri zmene smeru jazdy alebo aj pri predbiehaní (zaradení sa do pruhu) smerové svetlá svojich áut. Je to ľahostajnosť, pohodlnosť, či dokonca bezočivá povýšenosť? Oplatí sa pamätať na to, že vodič nevyužívajúci pri svojej jazde smerové svetlá, vystavuje veľkému nebezpečenstvu ostatných účastníkov cestnej premávky. Pozor by ste si mali dávať aj na neodôvodnené blikanie výstražných (všetkých štyroch smerových) svetiel počas jazdy, pretože iní nemusia vedieť, že sa chystáte odbočiť doľava, či doprava. Samozrejme, ak je to nevyhnutné, výstražné smerovky vždy používajte, napríklad pri nutnom oddialení nebezpečenstva nehody, nárazu pri cúvaní z neprehľadného parkoviska alebo pri nutnom zastavení svojho vozidla pri krajnici, či na inom neprehľadnom mieste.

Telefonovanie (sms-kovanie) počas jazdy 

Veľmi častým moderným trendom sa stalo telefonovanie počas šoférovania. Jedná sa o mimoriadne nebezpečnú aktivitu, ktorá rozhodne nepatrí za volant. Rovnako ani sms-kovanie, fotenie a chatovanie na sociálnych sieťach. Oplatí sa oželieť tieto aktivity za volantom, pretože následky sú často kritické nielen pre vodiča, ale aj pre ostatných spolucestujúcich, či účastníkov premávky.

Nedostatočné preverovanie mŕtveho uhla 

Mŕtvy uhol. Mnohí o ňom vedia, ale nedostatočne sa venujú jeho kontrole. Iní zase naň úmyselne zabúdajú, respektíve bezohľadne sa správajú a čakajú až na následné vytrubovanie okolitých vodičov. Mŕtvy uhol je miestom, ktoré vzniká po stranách vozidla v jeho zadnej časti, ktorú nie je možné zachytiť spätnými zrkadlami vozidla. Dnes mnohí šoféri sa spoliehajú na novú vymoženosť – elektronickú signalizáciu mŕtveho bodu na spätných zrkadlách vozidiel. Ak takéhoto moderného pomocníka vo svojom vozidle nemáte, nezostáva vám nič iné, iba sa spoliehať na seba a svoje otočenie hlavy. Vždy je lepšie sa presvedčiť o tom, či sa na tej onej strane vozidla nenachádza iné vozidlo alebo iný účastník cestnej premávky a či vy môžete prejsť na dané miesto bez ohrozenia seba, či ďalších účastníkov premávky.

Nevhodné spájanie sa do celku 

Častý problém dnešných motoristov. Spájanie sa dvoch alebo viacerých pruhov vozovky do jedného sa vždy ukazuje ako veľmi nebezpečné. V tomto smere sa objavuje pojem „zipsovanie“. U nás nie je povinný tento spôsob jazdy. Zo skúseností a praxe sa však ukazuje práve tento spôsob za najlepší a veľmi uľahčujúci pri zbiehaní sa jazdných pruhov do jedného. Pokiaľ okolití motoristi začnú so zipsovaním, pokračujte v danom spôsobe a správajte sa ohľaduplne. Pamätajte na to, že správne zipsovanie funguje iba v takom prípade, ak jeden zub nasleduje za druhým zubom, tretím, štvrtým a až po posledný. Takto prebehne všetko bezpečnejšie a jednoduchšie aj v reálnej premávke.

Nevšímanie si značky „Stop“ 

Podstatným problémom, respektíve zlým návykom býva aj nedostatočné rešpektovanie značky „Stop, daj prednosť v jazde!“. Táto značka dáva jasný príkaz každému šoférovi úplne zastaviť svoje vozidlo a presvedčiť sa o možnosti pokračovať ďalej v jazde bez akéhokoľvek rizika. Dnes sa častokrát stretávame s tým, že šoféri iba spomalia pri tejto značke a keď vidia, že cesta je voľná, okamžite zrýchlia. No značka jasne hovorí, aby svoje vozidlo úplne zastavili a až potom sa presvedčili o tom, či môžu pokračovať bezpečne v jazde.

Parkovanie v zákaze 

Je bežným javom, že kvôli nedostatku parkovacích miest v mestách, či obciach veľa bezohľadných vodičov odstavia svoje vozidlá na miestach, kde nemajú oprávnenie parkovať, či stáť. Bohužiaľ problémy s parkovaním tu sú a aj budú ešte pomerne dlho a ani nevieme predpovedať, či sa niekedy úplne vyriešia. Vyžaduje si to komplexné riešenie od začiatku. Niekde sa to dá, predovšetkým pri novostavbách, avšak pri starších obydliach sa tento problém stáva už neriešiteľným.

Preteky medzi autami v kolóne .

Pomerne častým zlozvykom niektorých motoristov sú aj preteky medzi autami stojacich v kolóne. Pritom sa jedná o veľmi nebezpečnú „zábavku“. V tejto súvislosti je nebezpečným predovšetkým nedostatočný odstup. Bezohľadný šofér využíva každú štrbinku v kolóne, ktorú si normálni motoristi nechávajú na dodržanie dostatočnej vzdialenosti. Niet sa potom čo čudovať, že vznikajú hromadné havárie, pri ktorých doplácajú na takúto bezohľadnosť najmä disciplinovaní motoristi.

Nedostatočný odstup od vozidla 

A čím ukončíme interpretáciu zlozvykov našich šoférov? Nemôžeme zabudnúť na nedostatočný odstup od vozidla. Áno, v súčasnej dobe veľmi častý jav - jedno auto za druhým. Ale teraz hovoríme o bežnej situácii, nie o kolóne. Častý trend, že druhé auto v poradí sa doslovne „lepí“ na to idúce pred ním. Veľké riziko, pretože stačí malá nepozornosť toho druhého a pri prudkom brzdení nemusí stihnúť včasne dobrzdiť. Obzvlášť v zimnom, či daždivom období sa neodporúča doslova „lepiť“ na idúce vozidlo pred vami. Je potrebné dodržiavať dostatočný odstup od vozidla idúceho pred vami.

Metód, ako udržať bezpečný odstup, je viac ako dosť. Môžete využiť toto: Vzdialenosť medzi vami a vozidlom pred vami by mala byť polovičnou hodnotou rýchlosti na tachometri v metroch. Ak idete napríklad 80-kilometrovou rýchlosťou, mala by byť táto vzdialenosť o hodnote 40 metrov. Alebo využite na to situáciu, akú vzdialenosť udržiavajú okolo idúce vozidlá. V neposlednom rade je často využívajúcou metódou práve metóda času, konkrétne dve až tri sekundy. Nájdite si jeden oporný bod a ak ho vy miniete po čase zhruba dvoch, či troch sekúnd neskôr, ako auto pred vami, môžete byť pokojný, pretože máte dostatočný odstup od tohto auta.

Máte otázku?

Ak máte akúkoľvek otázku ohľadne nášho sortimentu, prípadne ste nenašli súčiastku, ktorú ste hľadali, zavolajte nám: 0918 792 522

Bezplatná doprava

Pre všetky objednávky v cene nad 70€ v rámci Slovenska zasielame zdarma.

Nič nenájdené.

Pokúste sa výrobok popísať presnejšie, môžete použiť:
Názov (napr. "Olejový filter")
Výrobca (napr. "BOSCH")
Príslušné vozidlo (napr."Škoda Octavia")
TecDoc kód
EAN